Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Venematkan varustus

Hei Liikkeelle:)

Sinulla on samat hoidot kuin minulllakin, paitsi että minulla on vain 25 kertaa säteitä. Jotenka, aloitetaanpa listaa, mitä minun kaapistani löytyy:

- suun hoitoon: vaahtoamaton hammastahna ja kosteuttava geeli (joka päivä käytössä) ja Aloclair -suihke (tarvittaessa).

- limakalvo-oireisiin: Bepanthen-imeskelytabletit, -emulsiovoide ja -salva (emulsiovoidetta yläpäähän ja salvaa alapäähän)

- vatsalle: maitohappotabletteja, Somacia ja pellavansiemenrouhetta (päivittäin), Duphalacia ummetukseen ja Imodiumia ripuliin (tarvittaessa).

- särkyihin Paracetamolia tupla-annos (1000 mg) max 3 kertaa päivässä (tarvittaessa). Kuumeeseen (jos nousee) riittää normaali puolikas annos.

- pahoinvoinnin estoon Dexametason (reseptillä, ohjeen mukaan) ja Primperan (jota tosin en ole juurikaan tarvinnut. Ensimmäisestä tipasta tuli lievää pahoinvointia heti kortisonin loppumista seuraavana päivänä.)

- allergiaan Histec ja Kestine (joista jälkimmäinen on tehokkaampaa)

- silmille Lomudal-tipat (allergiset vaivat) sekä kostutukseen Viscotears (yöksi) ja Artelac (päiväksi)

Jos näistä pitää valita, mitä ensimmäiseksi kannattaa varata, niin limakalvojen ja suunhoitotuotteet ovat aivan ehdottomat, eikä ripulinkaan sattuessa enää pyöräillä lähimpään apteekkiin. Niin ikään särkylääkkeitä on syytä pitää aina riittävästi kaapissaan. Yleensäkin kannattaa varautua niin, että ne oireet ja taudit, joita Sinulla jo entuudestaan on, saattavat pahentua sytojen aikana. Näin kävi mm. minun allergialleni ja kuiville silmille - tosin oli huonoa tuuriakin, kun pääsin aloittamaan sytot pahimpaan pujoaikaan.

Se, mitä hoitojen aikana jaksaa, on yksilöllistä ja riippuu sivuoireista. Pidin itseäni hyväkuntoisena, mutta niin vain romahdin sängyn pohjalle jo ensimmäisestä tiputuksesta. Tosin ihan syystäkin, sillä sairastin virtsatie- ja munuaistulehduksen sekä epäspesifin hengitystietulehduksen, joka ilmeisesti oli pohjaltaan kuitenkin allerginen. Niinpä edelleenkin korostan sitä, että omat perussairaudet kannattaa hoitaa nyt hyvin, koska ne voivat kertautua ja pahentua sytojen aikana.

Ensimmäisestä kokemuksesta selvittyäni olen pärjännyt ihan hyvin, ja toisesta tiputuksesta tulleet oireet ovat olleet minimaalisia ensimmäiseen verrattuna. Jos ensimmäisen tipan tulehdukset eivät olisi olleet niin ankaria, niin varmaankin olisin jatkanut omaa kuntosalilla käyntiäni, mutta nyt siihen on pakostakin tullut taukoa. Ensimmäinen viikko - 10 vrk tiputuksesta ovat kriittistä aikaa, milloinka oireet ovat pahimmillaan, silloin kun niitä on. Silloin joutuu pakostakin tyytymään raikkaisiin kävelylenkkeihin, ja niitäkin mielellään lyhyempiin mutta useampia kertoja kertoja päivässä (jos jaksaa).

Minulla paino ei ole hirvittävästi noussut, kaksi kiloa vain (olen hoitojen puolivälissä), mutta siinäkin saattaa olla kaksi kiloa liikaa. Toisaalta olen halunnut ottaa varman päälle ja syödä riittävästi energiaa, koska sytostaattien sanotaan lisäävän energiantarvetta n. 500 kcl vuorokaudessa. Toisin sanoen, olen vaihtanut kevytjuustot täysrasvaisiin tuotteisiin ja lurauttanut ruuan joukkoon jopa täysrasvaista kermaa:))) Vastapainoksi syön paljon vihanneksia, hedelmiä ja marjoja, ja lisäenergiaa otan myös pähkinöistä ja erilaisista palkokasveista. Sokeria ja valkoista vehnää yritän välttää - niin kuin tavallisestikin, ja ruuan valmistukseen käytän kotimaista rypsiöljyä.

Johan tässä runoa tulikin!

T. Karhutar
Karhutar | 2.9.2007 klo 10:24:28