Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: sytostaattihoidon hyötysuhde?

Hei Kultsikki!
Mietin itsekin viime vuoden puolella sytostaattihoitojen hyötyjä ja haittoja tilanteessani. Erityisesti silloin, kun olin sytohoitojen heikentämä, mietin: "onko tässä mitään järkeä."

Kävin jokunen aika sitten Oirepolilla ja kohtasin siellä erittäin asiantuntevan ja sydämellisen onkologin. Hänelle mieltä askarruttavia asioita ääneen jutustelin ja nimenomaan lähes kyseenalaistaen lausahdin minun kohdaltani nämä sytohoidot. Lähinnä sen vuoksi, että kasvaimeni oli kiltti:gradus 1, vahvasti ER-ja PgR-pos. sekä HER2-neg. , proliferaatioaste 1%, tosin oli kainalon imusolmukkeista kolmeen ehtinyt. (sytohoidot olivat minulle suuri fyysinen ja psyykkinen koettelemus rajuine oksentelukohtauksineen, jotka haluaisin jo unohtaa).
Muistan miettineeni mm. sitä, että kuinka ne solusalpaajahoidot voivat minun hitaasti jakautuvat syöpäsoluni tavoittaa, jos niitä ylipäätään kierrossa on. Mietin, että eikö siinä ollut jo riittämiin kun minulle tehtiin rinnanpoistoleikkaus ja kainaloevakuaatio. Halusin vahvasti uskoa, että elimistööni ei ollut karannut mikrometastaaseja.

No, siellä OirePkl:n vastaanotolla: lääkäri katsoi mietteliäänä papereitani ja lausahti: "hyvä että olet kaikki liitännäishoidot ottanut ja sytohoidotkin jaksanut, niiden rankkuudesta huolimatta, koska ilman näitä hoitoja olisit kuollut tähän tautiin." Onkologi sanoi myös , että tapauksessani viiden vuoden suhteellinen elossaololuku on yli 90%. Ymmärsin, että ilman liitännäishoitoja suhteellinen elossaololuku olisi tutkimustulosten valossa pienempi. Kohtaaminen ja keskustelu tämän lääkärin kanssa antoi voimaa. Onkologin äänessä oli ymmärrystä ja lämpöä, kun hän näitä em. asioita minulle lausui ja sitä minä siinä hetkessä tarvitsin ja ehkä tulin myös hakemaan.

Liitännäishoitojahan suositellaan niissä tapauksissa, joissa rintasyövän uusiutumisriskin katsotaan olevan ennustetekijöiden perusteella arvioituna keskisuuri tai suuri (yli 10%:n uusiutumisvaara kymmenen vuoden kuluessa diagnoosista). Itselläni, kun kainalossa 3 metastaattista imusolmuketta ja ER-jaPgr-pos sekä HER2-neg sekä kasvaimen koko 21 mm on uusiutumisriski kohtalaisen suuri.

Kohtalaisen suureksi uusiutumisriski katsotaan myös niissä tapauksissa, joissa kasvaimen koko on yli 20 mm ja kainalon imusolmukkeista tautia ei tavata ja varmaankin tämän vuoksi hoitava lääkäri on sinulle sytohoidoista ja niiden tarpeesta keskustellut. Hoitoihin suostuminen ja sitoutuminen onkin ennenkaikkea sinun päätettävissäsi, kun olet kuullut faktat. Hoitavan lääkärin asiantuntijuutta kuunnellen teet sitten ratkaisun tarjotuista hoidoista.

Muistan kuinka tsemppasin itseäni hoitojen välissä; elämällä vahvasti arkea! Hoitojenkin "tuoksinassa" on elämää ja pitääkin olla! Voimien palautuessa sytohoitojen välillä tein sitä mikä tuntui mukavalta ja voimia antavalta, en sitä mikä aiemmin tuli velvollisuudentunteesta.

Sinulle toivotan rohkeutta ja voimia päätöksissäsi ja voimia hoitoihin.

Voimaterkuin Talvi09
Talvi09 | 18.3.2010 klo 14:38:03