Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Neulastan aiheuttaman kivun hoito
Hei!Pelkäsin itsekin Neulastaa ja nyt on
6 Neulastakokemusta takana.. luulen että tiedän nyt mitä neulastakivut ovat pahimmillaan ja parhaimmillaan, minun kohdallani. Viimeiset pari kertaa meni ilman minkäänlaisia kipuja!! Neulastahelvetin koin kahdesti. Silloin tarvitsin keskushermostoon vaikuttavia kipulääkkeitä parin päivän ajan säännöllisesti ja ne auttoivat hyvin. (Jonkun kanssa jo jaoinkin näitä kokemuksiani..)
Oma kipukynnykseni on aika korkea, ja viimeksi nivelrikon myötä on tullut painittua monenlaisten, kovien ja kroonistuvienkin kipujen kanssa. Neulastakipu oli silti täysin uusi tuttavuus!
Pelko vaikuttaa kivun kokemiseen ja joskus jopa pieni annos rauhoittavaa voi olla paikallaan ja saattaa vähentää kipulääkkeen tarvetta. Saman vaikutuksen voi saada määrätietoisella asennoitumisella. Tai jopa sopivalla liikunnalla. Yölliseen kipuun herättyäni olen joskus joogannutkin.. siihen asti että kipulääke on alkanut vaikuttaa. Kivun kokeminen on aina yksilöllistä.
Kipua osataan hoitaa ja lääkitä tänä päivänä hyvin, joten et varmasti jää yksin sen kanssa kamppailemaan, kunhan pyydät apua.
Voit olla rauhallisella mielellä <3. Hanki kipulääkettä kotiin,osaston ojeiden mukaan ja pyydä jotain vahvempaakin varalle. Joskus se auttaa pelkästään olemalla siellä kaapissa! Olen varma että selviät neulastakivuista, ole sinäkin! Päätät niin!
( Olen ymmärtänyt että luuytimeen tulee painetta kun se alkaa "hullun lailla" tuottamaan soluja Neulastan vaikutuksesta ja se aiheuttaa kipua. )
Antihistamiinin käyttö luukipujen hoidossa jäi vähän kaivelemaan. Perustuu ilmeisesti siihen että kipu, kudosvaurio vapauttaa välittäjäaineita elimistöön mm histamiina, jolloin antihistamiini voisi auttaa. Mutta vapautuu siinä paljonmuutakin.. Voisitko laittaa sivujen osoitteen vaikka privaatisti, jos et halua sitä julkisesti "mainostaa".
Kannattaa todellakin tehdä niinkuin osastolta sanotaan, siellä on kuitenkin paras tietotaito syopähoitojen yhteydessä sallituista, turvallisista lääkkeistä.
Muistaakseni joku syöpälääkäri painotti kirjoituksessaan HS:ssa muutama viikko sitten että hoidoissa pyritään mahdollisimman vähäiseen, tarkoituksenmukaiseen lääkitykseen, koska se on turvallisinta sytostaattien kanssa. Jotakin tämänsuuntaista..
- Re: Neulastan aiheuttaman kivun hoitovitamiinit
- Re: Neulastan aiheuttaman kivun hoito"TRI-atloonari"