Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Vitamiinit hoitojen jälkeen

Hei valokki,

Olet oikeassa, anteeksi että kirjoitin D-vitamiinista niin hölmösti, mutta pitää olla jatkossa tarkempi tai sitten kokonaan hiljaa, mikä minulta on tietysti tyystin unohtunut;-).

En ollut tuosta Jaakkolasta aikaisemmin kuullutkaan, mutta nyt kun mainitsit, niin löysin tohtorin ja tunnistin hänen kuuluvan samaan bisneshaaraan kuin Tolonen ja Arstila. En ota heidän elinkeinoonsa sen enempää kantaa, muuta kuin että ruuastakin saa kaiken tarpeellisen, kunhan ruokahalu on vain kunnossa. Ainahan asiat eivät ole näin onnellisesti hoitojen jälkeen, ja ruokahalua esiin maanitellessaan saattaa tulla tehneeksi kaikenlaisia hankintoja - myös itselleen epäedullisia, minkä huomaa vasta jälkeenpäin.

Omalla kohdallani olen huomannut, että ulkoilu ja liikunta nostavat elämäniloa (ja ruokahalua) parhaiten, joten itselleen sopivan ja ilahduttavan lajin löytäminen on suuri asia hoitojen jälkeen. Itse olen löytänyt tanssin, ja joogaharrastuskin on saanut uutta syvyyttä, kun olen taas oivaltanut, miten kaikki todellakin alkaa hengityksestä. Oikein odotan syksyä ja ohjattujen ryhmien alkua, sillä hyvän ohjaajan vetämänä harrastuksistaan saa paljon enemmän irti ja turha itsetarkkailu unohtuu. Myös kivun tuntemukset vähenevät, kun lihakset ja nivelet saavat liikuntaa ja aivot endorfiineja.

Ja vielä kerran yritän muistuttaa: mitään keinotekoista vitamiinia tai ravintolisää ei suositella hoitojen aikana, mutta terveellisesti saa syödä ja kannattaakin syödä, jos siitä on vain kiinnostunut. Hoitojen jälkeen on enemmän valinnanvaraa, miten itsensä ravitsee, ja alkuperäinen viesti todellakin käsitteli juuri hoitojen jälkeistä aikaa.

T. Karhutar

Karhutar | 29.7.2009 klo 12:56:58