Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Miehen kosketus

Hei!

Kirjoitin aiemmin (olikohan toukokuussa) tänne foorumille viestin "Omasta kehosta vieraantuminen", jossa yritin selittää tuntemuksiani.
Olen yli 50:nen ja ollut useammassa parisuhteessa aikuisikäni kuluessa, mutta viimeiset kolme vuotta olen elänyt totaalisinkkuna. Ihmeesti siihenkin on tottunut.
Minulle on tässä rintasyöpä hoitojen aikana tullut tosiaan sellainen fiilis, että mikään kehon kautta tuleva juttu (oli se sitten saunassa tai suihkussa käynti, ihon rasvaus tai liikkuminen) ei tunnu oikein hyvältä enkä osaa nauttia kehon tai ihon tuntemuksista. Tältä pohjalta voisin kuvitella, että en liioin välittäisi vastakkaisen sukupuolen läsnäolosta tai ainakaan seksi ei ole tullut mieleen.
Ainahan asiaan vaikuttaa suhteen tila muutenkin - jos on ollut parisuhdeongelmia, niin tuskin sairaus niitä helpottaa, mutta tietysti hyvä suhde puolestaan antaa paljon voimia.
Kainalossa olo ja "hoitava" kosketus voisi olla terapeuttistakin, mutta voin kyllä aika pitkälle ymmärtää tunteitasi.

Minä en omia tuntemuksiani pistäisi tuohon sairaalakulttuuriin liittyvään paljastelun/koskettelun piikkiin, koska olen sellaiseen tavallaan tottunut. Työni on myös ollut vallan kehollista terapiaa ja niin fyysisesti kuin henkisesti ihmisten lähellä olemista.

Mutta asioita voi oman siipan kanssa varmaan selvitellä ja omat rajansa määritellä ja ehkä sitä kumppania voi jollain tavalla helliä, vaikka ei itse haluaisikaan tulla enemmälti kosketelluksi... Tarvitaan ymmärrystä ja aikaa.
En tiedä, mutta tällaista tuli omaan mieleen. Tärkeitä asioita ja hyvä, rohkea keskustelun avaus.

palsternakka | 3.7.2013 klo 18:02:07