Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Gynesyöpäleikkauksesta hermovauriota jalkoihin /Kenellä?

Hei Teille, yllätyin iloistuneesti, kun vielä olinkin saanut kokemuksellisia kommentteja asiaani ! :)
Anteeksi heille, joilla nyt juuri on varsinainen syöpä akuuttina kehossa, kun tämä minun hermoja kuluttava ja sopeutumista vaativa vaiva kuitenkin on syöpien takia tullut, syöpien leikkaus- ja sädehoitojen jälkeistä asiaa (taitaa olla toinen keskusteluosiokin tällaiselle). - Nyt juuri en ole missään hoitosuhteessa siis, kun viimeisempi eli kohtusyöpä isolla alavatsan 'poisto'leikkauksella varmaankin hoitui. Sen lääkäri sanoi, että tuo naistenelinten radikaali poistoleikkaus on iso leikkaus. Aiemmin n. 15 v sitten minulta jo on rintasyövän yhteydessä poistettu toisesta kainalosta imusolmukkeet ja nyt muutama vuosi sitten oli tämä alakehon leikkaus ja nivusten imusolmukkeet poistettiin. Tästä kaikesta voi päätellä, että kovin vajaasti toimii imuneste- yms. kierto varmaan, eikä siis ihme, että outoa väsymystä ja jaksamattomuutta.

Mutta asiaan. Kiitos teille tosiaan, kokemuksenne olivat ARVOKKAITA minulle, lisäymmärrystä! Olen ollut tämän asiani/oireistoni kanssa todella yksin. Kenelle tahansa yritän jakaa/purkaa, kun käy voimille, niin kenelläkään ei tietenkään ole etukäteistietoa ja ymmärrystä ja se lisää yksinäisyyttäni. Eilenkin ystävättäreni tokaisi... 'mutta siitähän on jo kauan, eihän sitä nyt enää ole (siis syöpätautia)'. Noin hän simppelisti ohitti ja vähätteli, kun kerroin kipeistä jaloistani kävellessämme. :(

Millähän paikkakunnalla sinun, Anu, gynesi sijaitsee, hänen luo haluaisin :) . Sinä kerroit just oleellisen, että tarvitsit suoraa puhetta tilanteesta, että mitä keholle on tapahtunut! Minustakin on tuntunut erittäin kummallisesta, että tästä kipeytyneiden jalkojen aihealueesta ei puhuta mitään! Saatika 'varoiteta'. Tieto on meille syöpäpotilaille erittäin tärkeää, vaikka kaikissa ilmiöissä yksilöllisiä eroja onkin. Yllätys minulle oli sekin, että jalkoihin tuli lymfanesteturvotusta ja joudun elämään kompressiosukissa. Ja kuitenkin tuntuu kuin olisi eri asiaa nämä kipeät, oudot jalat. Outoa on ollut hoitavan henkilökunnan vaikeneminen näiden kysymysten edessä. Kyllähän nyt kokemusta ja tietoa pitäisi olla karttunut.

Voi kurja, jos vaikutan valittavalta, mutta minulla taipumusta masikseenkin. Taisteltava vain, päivä kerrallaan. On hienoa saada täällä jakaa tätä. Vieläkin vaan mietin, kuka olisi se lohtua asiaan tuova lääkäri, jonkinlainen kuntoutusvalvoja minulle, hmmm.
- Kuitenkin, yritetään. Kiitollisena tästä päivästä.
Terkuin 60+ v Lady.
Tiedokas | 20.8.2013 klo 17:54:39