Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: säästävä leikkaus ja terveen rinnan pienennys
Hei Metu!Kyllä täällä on meitä monta. Kysymyksesi vain oli sellainen ettei taida olla juuri semmoisia jotka olisivat saaneet samantien sekä säästävän että korjauksen.
Minä sain säästävän leikkauksen ensin ja sitten kokopoiston ja kainalon tyhjennyksen. Nämä reilu vuosi sitten. Nyt leikattu puoli on jo hyvässä kunnossa. Pikkuisen voimaton tuo leikatun puolen käsi kyllä on. Siinä on ajoittain myös hermosärkyjä etenkin lämpiminä päivinä. Nyt jonotan ja odotan pääsyä leikkausjonoon. Toivon TRAM korjausta. No, olen huomannut että tähän syöpähommaan liittyy paljon odottamista, joku mainitsi jossain vertaispalstalla saatuaan viisivuotisseurannassa "terveen" määritelmän että on tyhjää kun ei ole mitä odottaa.. ;) !!
Saattaa olla liian varhaista kertoa sinulle Mutu tuosta "viety kaikki pois" asiasta. Kerron kuitenkin oman kokemukseni. Vaikka rinta poistettaisiin kokonaan, ei silti ole viety "kaikkea pois". Vaikka sairas kudos poistetaan ja sen mukana rinta, jää jäljelle vielä paljon, paljon. Minulle on jo vuodessa palautunut leikatun puolen alueelle tuntoakin sen verran että se tuntee suihkun paineen ja hyväilynkin!
Minussa on jäljellä reilut seitsemisenkymmentä kiloa elävää ihmistä; liikkuvaa, tuntevaa, nauttivaa ja kipuakin kokevaa ihmistä. Syövän mukana sain kaupanpäälle vaihdevuosioireet. Ne ovat pirulliset ja vaivaavat enemmän kun yksirintaisuus ja proteesin kanssa värkkääminen.
Niin, Metu ja muut kanssa kulkijat. Tässä se elämä on, kokonaisena ja läsnä edelleen. Toivon että joku ajatuksistani auttaa jotakuta voimaantumaan vaikka sellaisena hetkenä jolloin elämä tuntuu pelottavalta, paskalta ja siltä että rinnan mukana viedään kaikki.
Olisin valis luopumaan muutamasta kilosta, mutta säästän mahamakkaraa jotta saisin siitä uuden rinnan sitten kun olen jonossa ja vielä toisessakin päässyt korjattavaksi asti.
Odotellessani hellin itseäni, silitän, hemmottelen ja yritän olla itselleni elämisen arvoinen ihminen. Sellainen että viihdyn seurassani. Se vaatii vaivaa, mutta on ehdottomasti sen arvoista.
t. Helga
- Re: säästävä leikkaus ja terveen rinnan pienennysHelga