Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Mitä tehdä?

Hei!

Olen 40-vuotias nainen ja pari vuotta sitten sain passituksen mammografiaan kun siskoni sairastui rintasyöpään ja samalla tehtiin myös ultraääni tutkimus.
Löydöksenä oli silloin vasemmassa rinnassa 2 kystaa, ei muuta.

Seuraavana kesänä vajaa vuosi edellisestä tutkimuksesta menin ultraan kun epäilin uutta kystaa ja kainalossakin samalla puolella tuntui ajoittain kipuilua.
Löytyi uusi kysta ja kainalosta 2 pientä rasvaniduksen omaavaa imusolmuketta joille ei kuulemma tehdä mitään (eräs toinenkin radiologi sanoi samaa ettei niistä oteta näytteitä).
Lausunnossa lukee näin: "vierekkäin kaksi pientä rasvaniduksen omaavaa imusolmuketta, läpimitaltaan 7 mm, kainaloissa ei näy suurentuneita imusolmukkeita. Rinnoissa ei solideja pesäkkeitä, ei merkkejä pahanlaatuisuudesta."

Nyt viikko sitten menin jälleen ultraan rinnan oireilun vuoksi ja iso kysta tyhjennettiin. Radiologi oli halukas ottamaan myös uudet mammografiakuvat kun edellisistä oli se 2 vuotta. Vaikutti tosin että epäili löytävänsä jotain kun halusi kuvata.
Tulos kuitenkin tämä: "Vasemmassa kainalossa kaksi rasvaa sisältävää normaalia imusolmuketta. Rinnoissa runsaasti rauhaskudosta. Vasemman rinnan oireinen kysta tyhjennetään täysin ja tilalle ruiskutetaan hieman ilmaa. Edellisestä mammografiakuvasta noin 2 vuotta, täydennetään tutkimus vielä mammografialla. Vasemmassa rinnassa CC-projektiossa ultraäänitutkimuksella nähdyt kystamaiset tiivistymät, mammografiatekniikallakaan rinnoista ei löydy pahanlaatuisuuteen viittaavia rakennehäiriöitä tai kalkkikeräytymiä. Nyt ilmaa sisältävän kystan seinämät ovat sileät."

Mieltäni askarruttaa että olisiko minun pitänyt vaatia imusolmukkeista neulanäytteet?
Kai radiologi olisi laittanut minulle lähetteen eteenpäin jos olisi ollut tarvetta?
Yksityisellä puolella olen nämä vaivani "hoidattanut".

Rinnassa on edelleen oireita, aivan reunassa rintarangan tuntumassa tuntuu kipuilua ja tuikkaisuja. Mitään pattia en löydä ja olenkin miettinyt että liittyisikö tuntemukset rintalihakseen tai rintarankaan... Minulla on tämä vasen puoli aika jumissa ja etenkin lapa ja olkapää oireilee (lihakset).

Lisäksi minua hieman huolestuttaa oikea lonkka jota alkaa jomottaa kun nukun oikealla kyljelläni. Jopa herään siihen että pitää vaihtaa asentoa. Luun seutu tuntuu painaessa vähän kipeältä ja se saa heti mielikuvituksen laukkaan että nyt minulla on tietysti sittenkin rinnassa syöpä ja se on levinnyt luustoon : (
En mielestäni ole satuttanutkaan kyseistä kohtaa mihinkään.
Liikkeessä ei tunnu juurikaan mitään. Suunnilleen kuukausi sitten huomasin sen ensimmäisen kerran ja vaiva ei ole tullut pahemmaksi mutta ei ole parantunutkaan.

Rasittaa vaan kun tuntuu että jatkuvasti pitäisi juosta lääkäreillä ja tutkimuksissa kun aina ilmenee jotain uutta.

Pitäisikö taas mennä lääkäriin ja tutkimuksiin vai kuulostelisiko vielä jos vaikka tilanne paranisi?

Ja onko huono merkki että vain toisessa rinnassa on näitä kystia?
Itselle on tullut mieleen että enteileekö tämä huonoa.

anette | 21.8.2008 klo 20:52:59