Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Sururyhmä
Milloin on aika päättää hoidot..
Tänään äitini saapui sytostaattihoidoista kotiin surullisena. Oli 2. päivä kolmen päivan hoitosarjasta, joka on kerran kuussa. Hoito annetaan jos veriarvot ovat tarpeeksi hyvät, usen hoitoa on lykätty.Äidin käsien verisuonet ovat lähes kadonneet ja olemus on rapistunut, iho on nykyään hyvin kalpea ja kunto rajusti heikentynyt. Hän haluaisi vain maata sohvalla ja kadota televisio-ohjelmien ja kirjojen maailmaan, pois tästä todellisuudesta. Punaviini on ollut jo pitkään hänelle suuri lohtu illan hämärtyessä.
Myös minä oirehdin. Olen sairastunut uudelleen paniikkihäiriöön nyt 28- vuotiaana. Sairastin sen viimeksi 21- vuotiaana kun isäni sairastui syöpään jonka hän salasi, kunnes poistui keskuudestamme äkisti. Olen vanhojen vanhempien lapsi, siksi olen jo varhain valmistautunut mahdolliseen varhaiseen eroon.
Kaikki ajautui äitini munasarjasyövän vuoksi taas syvään pattitilanteeseen ja otin vapaata juuri alkaneista opinnoista huippukoulussa. Se, että olin siinä 3% harvojen ja valittujen joukossa joka sai opiskelupaikan oli lottovoittoakin suurempi elämys siksi heti opintojen alussa alkaneet paniikkihäiriön oireet tyrmistyttivät. Samaan aikaan odotimme kauhulla äidin leikkausta. Oli sanoinkuvaamattoman raskasta nähdä miten ennen niin vahva ja muiden edestä aina antautuva ihminen pelkäsi oman elämänsä puolesta. Että viime kädessä ei ole ketään edes Jumalaa, mihin turvata. Miten yksin jokainen lopulta on.
olen nyt seurannut miten 70- vuotias äitini käy sankarillisesti itse hoidoissa ja ajaa autoa. Hän selviää vielä kaikesta omin voimin ja on sisukas, mutta se ei riitä. Syöpä viihtyy muuten terveessä ihmisessä hyvin. Tuskin mikään on sattunut niin paljon kuin hänen huokauksensa: "miksi pitää kuolla kun olisi niin paljon halua elää?".
Hän on älykäs nainen ja tietää niin paljon - lukee ja imee tietoa uskomattomalla innolla. Hän on elänyt henkisesti ja fyysisesti raskaan elämän, eikä ole juuri valittanut. Aurinkoinen päivä pimeni kun hän tänään saapui kotiin ja totesi: "On ehkä aika alkaa harkita hoitojen lopettamista".
Elämä on arvokas - niin arvokas,
ja kaikki se vain on hetkessä.
- Milloin on aika päättää hoidot..Impressionisti
- Re: Milloin on aika päättää hoidot..ariesgirl