Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Sururyhmä
Äiti kuoli Pitkänä Perjantaina
Äidilläni (65 v)todettiin 1 1/2 kk sitten pahasti levinnyt keuhkosyöpä (mm. aivoihin), elinaikaa luvattiin muutama kuukausi. Hänelle annettiin kuitenkin sädehoitoa kaksi viikkoa ja kortisonia siihen reippaasti päälle.Paremman voinnin sijasta seurasikin vatsakalvon tulehdus, sillä suoli puhkesi. Hänet leikattiin ja leikannut kirurgi tuntui syyttävän kortisonia ja sädehoitoa, sillä suolisto oli mennyt todella huonoon kuntoon. Olen tässä ihmetellyt, onko sellainen yleistä ja onko järkevää "hoitaa" noin tappavilla hoidoilla?
Äiti leikattiin pääsiäistä edeltävänä maanantaina ja hän kuoli perjantaina. Vietin hänen luonaan aikaa mahdollisimman paljon sen mukaan, miten hän oli tajuissaan. Viimeisen puoli vuorokautta valvoin ja nukuin hänen sänkynsä vieressä sairaalassa.
Kuolemasta huolimatta olen tavallaan onnellinen, että pystyin auttamaan siinä, että äiti sai (toivottavasti) mahdollisimman kivuttoman ja rauhallisen lähdön, sillä vaadin lääkitystä heti kun äiti sitä näytti tarvitsevan suurissa tuskissaan. Äitini on kärsinyt elämässään niin paljon, että se oli vähintä mitä mielestäni hänelle voin antaa. Äiti nukkui rauhallisesti ja hiipui vähitellen pois.
Minulla on ainoana lähiomaisena vastuu hoitaa kaikki asiat, oma surutyökin on kesken uuden työpaikan ja pienten lasten hoitamisen ohella. Miten olette muut jaksaneet? Oletteko ottaneet/saaneet sairaslomaa ja kuinka paljon?
- Äiti kuoli Pitkänä PerjantainaMarialiisa
- Re: Äiti kuoli Pitkänä PerjantainaIkävä isiä