Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Sururyhmä

Re: Kuinka tukea läheisensä menettänyttä

Hei

Olen menettänyt mieheni 5.9.2007 muutaman kuukauden kotihoidon päätteeksi, hän oli tuolloin 41 vuotias. Parasta tukea minulle kuoleman jälkeen kyllä antoivat ne ihmiset, jotka vain kuuntelivat sitä tarinaa, mitä milloinkin halusin kertoa. Erittäin ihanaa on, jos autat käytännön järjestelyissä. Miehelläni oli yksi isoveli ja vanhemmat, kukaan heistä ei tehnyt mitään hautajaisjärjestelyjä, vaan sysäsivät kaikki minulle. Niitä sitten koitin hoitaa tuolloin 6- ja 8-vuotiaiden lastemme kanssa. Apua antoivat enemmän omat sukuni läheiset, joiden kanssa kävin aluksi loputtomia keskusteluja tilanteen kertaamisesta, siitä, mistä mikäkin johtui, mitä mikäkin vaihe merkitsi.

Parasta olisi, että sisaresi saisi itse kertoa, mitä apua hän sinulta haluaisi, jos hän ei saa kerrottua, minusta läsnäolo on todellakin tärkeintä, sanat eivät. Monien ihmisten sanat mieheni kuoleman jälkeen ovat kyllä jääneet mieleeni mutta todellista lohdutusta niistä ei ole tullut. On vain kestettävä ja elettävä päivä päivältä eteenpäin. Hautajaiset ovatkin sitten toinen vaikea kohta. Jouduin itse jopa järjestelemään suruvastaanottopaikan pöytiä ja tuoleja vieraille kuntoon, kun mieheni veljen, anoppini ja appiukkoni selät olivat sopivasti kipeitä.

Jos siskosi tarvitsee itse, hän voisi käydä keskustelemassa oman paikkakuntanne (tai lähiseudun) syöpäyhdistyksen henkilökunnan kanssa, niistä keskusteluista sain itse todella paljon apua. Jatkamista teille molemmille - usein unohtuu, että myös sinä ja koko muu suku olette menettäneet yhden ihmisen, joten kuulostele myös itseäsi.

t. Marathon
marathon | 5.8.2009 klo 20:39:23