Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Syöpä ja elämänkatsomus
Re: Miten kestätte ahdistuksen kanssa?
HeiIkävä kuulla tilanteestasi. Hyvä että sinulla on lääkitystä: toivottavasti ne alkavat pian purra ja saat edes nukuttua. Nämä pessimistiset ennusteet lienevät normi "varmuuden vuoksi", etteivät potilaat kuvittele ihmeparantumisia. Minut piti leikata kolme vuotta sitten, mutta haava pistettiinkin kiinni saman tien, koska syöpä oli jo levinnyt. Lääkäri sanoi minulle nukutuksesta herättyäni, että nyt oli aika varautua pahimpaan ts. siihen, että kuolema odottaa oven takana. Nyt tästä on siis kolme vuotta.
Tietysti kuntoni on laskenut, kaikenlaisia hoitoja olen jo saanut, joitain on ehkä vielä jäljellä, mutta kolme vuotta on ollut pitkä aika (vaikka nopeasti se on mennytkin) ja olen saanut nähdä lasteni kasvavan vielä nämä vuodet. Ennuste ei kohdallani toteutunut ja toivon kovasti, että sama tapahtuu sinunkin kohdallasi. Parantumaton syöpä on aina ajan kanssa taistelemista, mutta siihenkin tyytyy, kun tietää että enempää ei saa.
Ahdistus on tietysti kova aina silloin kun ajattelee perhettään ja erityisesti aamuöisin, mutta siihenkin tottuu. Onneksi on välillä kaikkea muuta ajateltavaa, että saa ajatukset edes välillä muualle. Minä olen yrittänyt elää tavallista arkea jo lastenkin tähden, mutta olen huomanut, että vältän puheissani ajanmääreitä (ensi kesänä, ensi vuonna jne) kun niistä ei enää tiedä. Minulla lienee aikaa kuukausia, ei vuosia, ja nyt tämänkin kirjoittaminen alkoi itkettää.
Ahdistus on aina läsnä ja oma kohtalo ajatuksissa taustalla. Sitä ei saa pois ja vaikka sen olemassaoloon tottuu, niin sen kanssa on vain elettävä. Tällä kerralla jaettiin tällaiset kortit. Olen ajatellut, että tilanne olisi voinut olla vielä huonompi: olisin voinut olla jo kuollut.
Voimaa sinulle, että jaksat.
- Re: Miten kestätte ahdistuksen kanssa?agata
- Re: Miten kestätte ahdistuksen kanssa?Noksupoksu
- Ei surkimus vaan kriisissäTyrni65
- Re: Ei surkimus vaan kriisissäriitta47
- Re: Miten kestätte ahdistuksen kanssa?levoton sielu