Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Yleistä syövästä
Re: PV /ET - tapaaminen Koskikeskuksessa kesäkuussa 2007
Hei, vastaan uudestaan tähän tapaamisviestin kohtaan. Tapaamiseenolen edelleen tulossa mukaan (9.6. Koskikeskus), mutta huomasin myös sinun, "Elämässä mukana", esittäneen minulle aiemmissa viestikohdissa kysymyksen, mikä on hyvvälaatuisempi polysytemia, mihin minun diagnoosini vaihdettiin.
No, en oikein itsekään osaa sitä sanoa, mutta ratkaisevin ero lienee (näin ymmärsin), että sairauden leukemisoitumisaste on samaa luokkaa kuin normaaliväestöllä eikä sytostaatti-/ interferonihoitoihin herkästi lähdetä. Oireet on samat (kutinasta lähtien, joka minulla tosin helpottanut venesektioiden myötä, ilm. kun veri on ohentunut). Hemoglobiini ja hematokriitti ovat korkealla, mutta leukosyytit eivätkä trombosyytit niinkään. Tämä lienee niitä eroja. Lääkärin mukaan tämä diagnoosi ei kuitenkaan suojaa sairastumasta myöhemmin pv:aan. Secundaarinen polysytemia ilm.
johtuu muusta sairaudesta (ei geeneistä), joita nyt minullakin kaiketi tutkitaan (kilpirauhanen, sokeri ym.). Kesäkuussa minulla on seuraavat verikokeet, joihin oli merkitty paljon rauta- ja maksakokeita sekä se kumma P-LD, joka netin mukaan kohoaa mm. sydäninfarktin jälkeen ja on koholla veritautisilla. Minulla se arvo on kahdessa peräkkäisessä mittauksessa vain noussut.
Että tällaisia tällä kertaa. Melkeinhän siinä tuli koko sairaskertomus, mutta jos se jotakuta auttaa pähkäillessä oman sairautensa kanssa, niin hyvä. Vielä sen verran, että kantasoluviljelyssä minun kohdallani tapahtui sitä spontaania kasvua, mihin ensimmäinen pv-diagnoosi kuulemma perustuikin, mutta negatiivinen JAK2-testi sen kumosi. Kukaan ei ole selittänyt, mikä on niiden n. 10-20%:n kohtalo ja diagnoosi, joilla tosiaan JAK2 on negatiivinen, kun se 80-90%:lla pv-potilaista on positiviinen.
Hyvää jatkoa kaikille ja tapaamisiin! Kaikki uudet mukaan
ja toiv. sinäkin, Rallu, pääset seuraavaan, vaikkapa syksyllä järjestettävään tapaamiseen kun et nyt pääse.
Puna06
- PV /ET - tapaaminen Koskikeskuksessa kesäkuussa 2007elämässä mukana
- Re: PV /ET - tapaaminen Koskikeskuksessa kesäkuussa 2007Puna06