Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Yleistä syövästä
Re: Hyväntahtoista vähättelyä...
Kas kun kukaan ei ole ottnut kantaa tähän sun tosi hyvin kirjoitettuun mielipiteeseesi,koska tähän on varmasti moni törmännyt syövän laadusta huolimatta.On ihan oikeutettua että olisit kaivannut tukea ja ymmärrystä
tälläisen tiedon saatuasi.
Mutta niinkuin itsekin sitä pohdiskelit niin kaipa ihmiset jotenkin yrittävät "lohduttaa"tuolla vähättelyllä,
vaikka tää syöpä on niinkin yleinen kuin on niin tuntuu ettei tähän kukaan oikein osaa suhtautua "luontevasti".
Itse sain erilaisia palautteita enkä vieläkään osaa sanoa mikä olisi se oikea tapa :
(minulla on"kiltti"lymfooma johon hoidot tehoavat mutta josta ei saa "terveen papereita".)
Osa sanoi että:"Jaa ,niin se on se joka Saku Koivullakin oli" tai "just mun tuttu parani siitä sehän on niin HELPPO syöpä"...
Joopa joo ja just oli sairaalassa joku kuollut (ei ehkä tautiin muttei jaksanut hoitoja)Siinä vaiheessa keljutti tosissaan kun oikeesti olisi kaivannut myötätuntoa.
Tietysti seuraava kommentointi oli:"ihan kauheeta"siihen malliin että "kuolema kolkuttaa jo ovella".No,eihän siinä voinut kuin alkaa lohduttamaan: "Ei tässä nyt mitään hätää,hyvät on hoidot"..siinä sitä sitten mietti että kumpikohan meistä on sen lohdun tarpeessa....
Olenkin miettinyt tuota sinunkin kirjoitustasi lukiessani,
että ennenkuin alkaa esttämään ajatuksiaan eikö voisi vaikka kysyä:"mitä ajattelet itse tilanteestasi?" ja myös kuunnella...
Hoitohenkilökunnassa on arpapeliä minkälaisen kohtelun saat
Enimmäkseen potilaat on lähinnä "liukuhihnakamaa"ja että joku kysyisi mitä kuuluu ja vielä kuuntelisi taitaa olla harvinaista.Syöpäpuolen hoitajat on kyllä 99%sti tosi kivoja ja ammattinsa osaavia ja "timanttejakin" mahtuu joukkoon.:)
Muttei mitään sairautta saisi vähätellä "hyvän tahtoisestikaan" koska suurin osa kaipaisi silloin empatiaa.
Sehän auttaa tervehtymisessäkin.
Eikä sitäpaitsi välttämättä vaikeassakaan/huonoennusteisessa syövässä saa sen kummempaa kohtelua kuin sinäkään.
Kuulin jossain että hoitajat eivät kysele/tarjoa
"mielenterveysapua"..??
(Se voi olla paikkakunta/sairaalakohtaista...?)
Usein ei sitä tarvitsisikaan muuta kuin että joku ehtisi hetken kuuntelemaan.
Lämpimiä loppukesän ajatuksia sinulle ja toivottavasti syöpäsi kuitenkin pysyy "helppona":))
- Hyväntahtoista vähättelyä...melanooma
- Re: Hyväntahtoista vähättelyä...soikku
- Re: Hyväntahtoista vähättelyä...Torppari