Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: PV / ET ja sikaflunssa

Hei kaikille ja hyvää marraskuuta!
Koko riskiryhmäasia taitaa olla, ei vain pv-porukalle, vaan koko Suomen kansalle epäselvä ja kuuntelin jotain ohjelmaa, jossa myönnettiin THL:n ohjeiden olleen suppeat ja niitä oli jotenkin tarkoitus selventää matkan varrella. Huvittavinta koko sikaflunssahysteriassa tuntuu olevan se, että nyt ykskaks kaikki ihmiset haluavat kuulua tai olettavat kuuluvansa riskiryhmiin ja jonottavat tuntitolkulla rokotukseen. Näitä ohjeita tuntuu tulkitunkin paikkakunnittain eri lailla riippuen siitä rokotemäärästä, minkä kunkin kunta on saanut. Leukemiapotilaat kuitenkin kaiketi kuuluvat ilman muuta riskiryhmään ja Kelan luokitus YE117 on leukemia- ja veritautipotilaiden koodi. Itse en huomannut työterveyslääkäriltäni kysyä, hoputtaako hän minua ottamaan rokotetta astman takia vai polysytemian takia. Oletan, että astman, koska ihan alusta astihan astmapotilaat ainakin oli selvästi mainittu riskiryhmään kuuluviksi. En silti ole rokotetta ottanut...enkä onneksi ole kyllä sairastunutkaan vielä, vaikka ympärillä sairaita on. Uskon ja toivon, että sain jonkinlaista suojaa jo, kun sain sen jälkitautirokotteen ajoissa ja sen vaikutus on paljon pidempi (lähes elinikäinen kaiketi) kuin tuon sikarokotteen.

Tampereen tapaaminen varmaan kannattaa järjestää vasta kevätpuolella, koska kaikilla alkaa joulunodotus ja ainakin meillä töissä pahimmat kiireet vuoden vaihdetta kohti.

Siihen asti toivon terveyttä ja hyvää vointia kaikille!
t. Puna06
PS. Kelakorttimerkinnän saa diagnosoidun sairauden perusteella B-todistuksella, ei kai välttämättä lääkityksen perusteella eli näin päin. Ainakin luulisin niin. ? Useinhan tuo diagnosoitu sairaus kuitenkin vaatii sen lääkityksen. B-todistuksiakin annetaan kuulemma eri tahdissa ja eri lailla, olen kuullut. Verenpainetaudista sain aikanaan niin päin, että ensin söin puoli vuotta lääkettä ja sen tehoa tarkkailtiin. PV taas ei välttämättä vaadi lääkitystä, mutta diagnoosin perusteella kaiketi B-todistus annetaan mahdollista lääkitystä ja sen korvaavuutta silmällä pitäen. Tässäkin kuitenkin lienee eroja.
Puna06 | 23.11.2009 klo 13:22:04