Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: Ravitsemusneuvontaa syöpäpotilaille?

Asiaa, Karhutar!
Minä olen jo yli neljä vuotta ihmetellyt, miten pienessä roolissa ravitsemus on muuten niin huipputasoisessa hoidossa. Kun olen yrittänyt pitää hengissä raskaita sytostaatti- ja kantasoluhoitoja läpikäynyttä leukemiapotilasta, niin lähes kaikki tieto on pitänyt itse hankkia.
Tavalliset ravitsemusterapeutit eivät esimerkiksi oikein ymmärrä, että matalasoluinen tai kantasolusiirron läpikäynyt henkilö elää aika-ajoin hyvin tiukkojen rajoitusten alla. Kun kaikki tuore on kielletty, niin mistäs otat vitamiinit (kun purkistakaan ei saa ottaa)?
Toisaalta, kun vaarana on aliravitsemus ja sytostaattihoitojen jatkamiseksi pitäisi saada painoa nousemaan, niin nämä virallisterveellisen ruokaympyrän evankelistat saarnaavat vähärasvaisen ruokavalion puolesta. Kaiken lisäksi vielä suosittelevat kevyttuotteita!
Onneksi viisaat hoitajat tekivät minulle heti alkumetreillä selväksi, että täällä ei sitten kevyttuotteita harrasteta.
Vaikeimpina aikoina pakotin mieheni juomaan joka päivä erityisesti syöpäpotilaille kehitettyjä ravintolisiä, joita sairaalassakin oli tarjolla. Niistä sai paitsi kaloreita ja kaikki tarvittavat vitamiinit- ja hivenaineet, myös paljon proteiinia.
Sairaalaruoassa kun valitettavasti protskua on minimaalisesti, vaikka juuri sitä lihasten säilyttämiseksi tarvittaisiin.
Tarkoitukseni ei ole moittia ketään tai haukkua ravitsemusterapeutteja (yhtäkään emme muuten osastolla tai polilla ole tavanneet), vaan kannustaa keskustelemaan tiedon ja neuvonnan tärkeydestä.
On niin hölmöä, jos maailman parhaimmat (ja kalliit!) hoidot sabotoidaan eineksillä ja light-ruoakkeilla, vaikka kaikki tarkoittavat vain hyvää.
Kun ammattilaiset jättävät tällaisen tyhjiön, sen täyttävät helposti kaikenmaailman huuhaatohtorit ja vitamiinikauppiaat, jotka vain rahastavat ihmisten hädällä ja pahimmassa tapauksessa aiheuttavat todellista vahinkoa.
Nämä asiat tulevat usein jotenkin jälkijunassa. Vasta viime aikoinahan on huomattu vanhustenkin aliravitsemus.
No, tämä oli tällainen iltavuodatus, toivottavasti en räyhännyt liikaa.
t. Vompatti

vompatti | 18.2.2010 klo 22:25:46