Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: Ravitsemusneuvontaa syöpä- JA LYMFApotilaille?

Hyvä, että ravitsemusneuvonta otettu esiin täällä! Minäkin onneton tiedon puutteessa; polilla tietopakettia kysyinkin, mutta sanottiin, ettei ravitsemusneuvontaa ole. En ole vielä joutanut yksityiselle lääkärille tai ravintoasioita neuvovalle asiantuntijalle. Netin varassa olen ollut. Lymfaterapeutillanikaan ei ollut mitään kerrottavaa siitä, kuinka syödä.

Olen stardarditapaus, jolta alavatsan imusolmukkeet poistettu syöpäleikkauksen yhteydessä. Nyt sitten vaivana (lopun elämää!) turvottelu jaloissa ja alavatsalla. Turvotteluani tuskin sivullinen huomaa, mutta vaan sen mukana kun on särky ja jäykkyys. Tosi hankala olotila, haittaa keskittymistä elämän muihin asioihin. Myös kudokset aikaa myöten vaurioituvat turvotuksesta ja jo on merkkejä ihon herkistymisestäkin, kuten kantapään hiertymä.

Jotta lymfanestettä erittyisi vähemmän "karkuun" leikatuista kohdista, niin miten voin ravinnolla vaikuttaa ? Liikunnasta, jumpasta ja olemisen asennoista jo jotakn tiedänkin.

Olen jo ymmärtänyt, että 'ruokavalio vaikuttaa', mutta tuolloin ei ollut mitään selitystä, mitä pitäisi enemmän syödä ja mitä välttää. Vältettävistä olen nyt kantapään kautta tajunnut liian suolaisuuden. Nettiä tutkiessani olen todennut, että ihmisen lymfaneste sisältää proteiinia, joten olen ajatellut, että minun sitä olisi enemmän nyt tankattava.

Osaisiko joku auttaa tässä asiassa minua, vasta muutaman kuukauden lymfanesteturvotuksista ja -säryistä kärsinyttä?
Tiedokas | 9.6.2010 klo 01:02:05