Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Mieheni melanooma

Paljon olikin melanoomasta keskustelua. Kerron nyt meidän tarinamme joka päättyi huonosti.
Mieheni meni poistamaan jotakin luomea 2001 syksyllä ja lääkäri sanoi että olkavarrenkin luomi kannataa poistaa kun on epäilyttävän näköinen. Hän oli oikeassa siinä todettiin melanooma ja uudestaan poistettiin laajalta alueelta ihoa ja kainalosta imusolmukkeita. Puölen vuoden jälkeen kontrollissa sanottiin että ei ole levinnyt. Meillä oli sen jälkeen kiireinen aika kun muutettiin koko yritys eri paikkakunnalle.
Meni vuosi seuraavaan kontrolliin. Tilasin ajan syöpäpolille ja sieltä tuli lähete ylävatsan ultraääneen. Tämä tutkimus ei kuulemma aina kuulu jälkitarkastukseen. Siinä todettiin muutoksia máksassa ja tarkempien tutkimuksien jälkeen etäispesäkkeitä oli sekä maksassa ja keuhkoissa. Sytostaattihoitoja jatkettiin noin 8 kk ajan jonka jälkeen ne lopetettiin kun ei ollut apua. Kesäkuussa 2004 etäispe säkkeitä löytyi aivoistakin. Kävimme aivopesäkkeet hoitamassa Ruotsissa gammaveitsihoidossa. Tiesin että se ei melanoomaa paranna mutta hidastaa aivoetäispesäkkeiden kasvua. Kävimme syyskuussa 2005 Texasissa asti syöpäsairaalassa mutta ei mitään ollut tehtävissä. Meillä oli kuitenkin kiva matka, mieheni pystyi vielä silloin ajamaan autoa Texasissa.
Hän sai vielä sädehoidot aivoihin syksyllä 2005. Tällöin alkoi raju alamäki. Ensin lähinnä mielialan muutoksia lähinnä masennusta. Tammikuussa 2005 hän ehti olla vajaa viikon saattohoidossa missä hän nukkui pois. Olin koko ajan hänen vierellään.
Hän oli 50 v. Olimme naimisissa 27 vuotta. Kyllä minä mietin sellaista asiaa että eläisikö hän vielä jos ei olisi lainkaan lähdetty leikkaamaan luomea pois. Jos leikkaus sai syöpäsolut lähtemään liikkeelle. Olisi varmaan kestänyt pitkään ennenkuin se melanooma, jos se olisi rauhassa saanut olla, olisi ollut niin syvällä että se olisi vereen päässyt. Onko kukaan muu ajatellut tällaisia asioita?
Onko joku parantunut jos melanooma on jo levinnyt sisäelimiin?
Minkälaisia hoitoja on annettu etäispesäkkeisiin?
Suurin pettymys minulle oli kun 1/2-vuotis jälkitarkastuksessa sanottiin että ei ole etäispesäkkeitä.
Pyytäkää tutkimuksia jälkitarkastuksissa mistä selviää sisäelimien mm. maksan ja keuhkojen tilanne. Periaatteessa täytyisi siinä kun melanooma todetaan myös tutkia sisäelimet minne se yleensä leviää. Koska ne on niin pieniä alussa niin magneetikuvaus on ainoa missä kaikki näkyy. Minua harmittaa kun en siinä vaiheessa itse selvittänyt melanooman leviämistapoja. Vaikka olen hoitoalan ihminen en tiennyt melanoomasta mitään.
Aina ihminen jossittelee ja en miestäni saa takaisin. Oli niin paljon yhteisiä suunnitelmia jotka jäi toteutumatta.
Toivon kaikille syöpää sairastaville ja heidän omaisille jaksamista.

HAPA | 9.9.2006 klo 22:39:50