Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: polysytemia vera

Hei Janine ja muut
Olen ollut kovin kiireinen, enkä ole ehtinyt kuin vilkaista palstalle tulleita viestejä. Teitä näyttää olevan aika paljon nuoria, juuri diagnoosin saaneita.
Kun sain itse polysytemia vera -diagnoosin v. 2005, laittoi Tays:n
hematologian ylilääkäri vastauksena kysymykseeni elinaikaennusteesta,
että se on ihan sama kuin normaaliväestöllä. Hoidettuina kaikkien sairauksien kanssa pärjää. Muistaakseni oma lääkärini on sanonut, että tärkeintä on hoitaa liitännäissairaudet.
Hemoglobiinini on aina, nuoresta asti, ollut korkea ja koska olen sinua paljon vanhempi, oli minulla diagnoosivaiheessa jo kolme lastani. Takana on yksi keskenmeno, mutta sehän voi sattua kelle tahansa. Lisäksi olen kärsinyt kovista ja pitkittyneistä vuodoista aikanaan, mutta hemoglobiini pysyi vain korkeana siitä huolimatta :-) Kolmen vuoden sairastamisen jälkeen diagnoosini muutettiin sekundaariseksi polysytemiaksi, mutta hoito on samaa eli venesektioita tehdään tarpeen mukaan, aiemmin n. 3 kk:n välein ja nyt on ollut pitkä tauko.
Toivottavasti et ala liikaa pelkäämään. Tsemppiä sinulle!
Kevätterveiset muillekin!
Puna06
Puna06 | 29.3.2011 klo 14:20:21