Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Sacral chordoma

Hei!
Tiedän, että diagnoosini on harvinainen, mutta olisiko kellään kokemuksia sakrumin kordoomasta? Minulle on viime kuussa tehty kasvaimen poisto kaapimalla nikamasta kaikki näkyvä osa kasvaimesta pois, mutta lukemieni tutkimusten valossa tämänkaltainen hoito ei ole kovin tehokas, vaan kasvain uusii lähes aina. Minun kohdallani tällaiseen hoitoon päädyttiin, koska leikkaava kirurgi oli kasvaimen ulkonäön perusteella varma, että kyseessä on hyvänlaatuinen kasvain. Nyt joudun odottamaan kolme kuukautta magneettikuvaukseen, jossa katsotaan, onko kasvainkudosta jäänyt nikamaan. Jos on, joudun uuteen leikkaukseen, jossa tuhoutuvat hermot siten, että rakon ja suolen toiminta menevät ja minulle tulee avanne ja katetrointi lopuksi ikää. Ja mikä parasta, edes tällä hoidolla ei voida taata sitä, ettei kasvain uusiutuisi. Kasvaimeni oli kooltaan kordoomaksi epätyypillisen pieni, läpimitta oli noin 1 cm. Kasvain sijaitsi kokonaisuudessaan S3-nikaman sisällä. Olo on nyt ihan kauhea, olin juuri tänään lääkärissä ja kuulin lopullisen diagnoosin (vaikka toki tammikuusta asti olen tiennyt, että kasvain mahdollisesti on kordooma). Olin niin lapsellinen, että kuvittelin kaiken olevan hyvin nyt, kun kasvain on poistettu ja leikkauksessa ei syntynyt hermovaurioita. Nyt olen ihan lamaantunut, kun mietin sitä, millainen leikkaus kolmen kuukauden päästä mahdollisesti on edessä. Ymmärrän toki, että kamalampiakin sairauksia on olemassa, mutta avanne ja katetri sekä muut pysyvät hermovauriot eivät varsinaisesti nosta mielialaa.
Kordooma | 19.6.2007 klo 15:54:19