Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Kokemuksia maksan leikkauksesta

Hei kohtalotoveri!

Minulta löydettiin peräsuolen syöpä 56 vuotiaana,4,5 vuotta sitten. Samalla maksasta löytyi 5 etäpesäkettä, ja epäilyjä imusolmukkeissa ja keukoissa olevista etäpesäkkeistä.Ennuste oli murskaava, olin ollut perusterve ihminen enkä voinut käsittää kohdalleni osunutta kohtaloa.
Aluksi ymmärsin, ettei minua voi mitenkään auttaa. Syöpä kuitenkin leikattiin suolesta ja se saatiin pois. Sen jälkeen alkoivat sytostaattihoidot, joita sain aluksi vuoden verran. Ihmeekseni kestin hoidot ja ne auttoivat, ja kasvaimet pienenivät. Sain puolen vuoden hoitotauon, mutta kasvaimet maksassa alkoivat kasvaa uudelleen. Niinpä sytostaatit aloitettiin uudestaan, jolloin kasvaimet taas pienenivät ja "häipyivät" osittain.

Sain lähetteen maksaleikkausarvioon. Taas ihmeekseni minut otettiin leikkaukseen. Minulta leikattiin 75 % maksasta pois. En tiennyt leikkaukseen mennessäni, onnistuuko se.
Ihme tapahtui ja leikkaus onnistui, etäpesäkkeet saatiin pois. Sen jälkeen taas 3 kk sytostaatteja. Sen jälkeen seurantaa ja epäilyjä ja kuvauksia ja verikokeita.
Mutta nyt leikkauksesta on kulunut yli kaksi vuotta, eikä sinä aikana ole löydetty mistään etäpesäkkeitä ja veriarvot ovat loistavat. Olen päässyt puolen vuoden seurantaväleihin ja voin erinomaisen hyvin. Taudin uusiutumista en uskalla ajatella. Yritän elää päivän kerrallaan. Aluksi sain kuolemantuomion, nyt minulla on mahdollisuus parantua.

Siis kannattaa taistella, ihmeitäkin tapahtuu. Näin kirurgi sanoi minulle kertoessaan tilanteeni kaikessa kauheudessaan.

Minäkin pelkäsin maksaleikkausta. Se on iso leikkaus, mutta sen tekijät ovat mielestäni huippuammattilaisia ja olet varmasti hyvässä hoidossa. Ei ikinä uskoisi, mutta viikko leikkauksen jälkeen kävelin taksiin ja kotiin. Haava on iso, mutta mielestäni helpompi kuin suoliston leikkauksen jälkeinen haava.
Ei kannata pelätä, se on mahdollisuus parantumiseen tai elämän jatkumiseen. Sellaista mahdollisuutta ei pelkillä sytostaateilla saa.

Tässä pitkä kertomukseni mahdollisimman lyhyesti. Toivon että tämä loisi uskoa ja voimia sinulle taistelussa sairautta vastaan.

kannattaa taistella | 20.7.2011 klo 02:40:07