Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Kokemuksia maksan leikkauksesta

Hei, nyt ei kannata luovuttaa!

Muistan miten vaikeaa oli sytostaattien aloittaminen leikkauksen jälkeen. Jotenkin oli pettymys, että vielä tarvitaan sytostaatteja ja heti leikkauksen jälkeen! Tuntui ettei millään jaksa. Aloitusta vähän siirrettiin alkuperäisen suunnitelman mukaisesta, kun tunsin että voimat vielä olivat vähissä. Kyllä ne sitten jaksaa kun siitä ei mihinkään pääse, yksi kerrallaan.
Minulla ei ole ollut tunnottomia alueita muualla kuin leikkaushaavan ympärillä. Mutta en ole saanutkaan Oksaliplatiinia, eikä minulla ole avannetta. Minua on hoidettu Campto-sytostaatilla, se on auttanut tähän saakka. Oksaliplatiini on rajumpi haittavaikutuksiltaan ja ymmärtääkseni paras teholtaan tähän sairauteen. Olen kuullut usean potilaan kertovan hankalista tuntovaurioista.

Maksaleikkaukseen pääseminen tällaisessa tilanteessa on uskomaton mahdollisuus elämän jatkumiseen. Sytostaattien haittavaikutuksiin kannattaa pyytäää ja käyttää kaikki apu mitä on mahdollisuus saada. Niin varmasti olet tehnytkin.

Voimaannuttavia terveisiä Sinulle Tommy Tabermannin runon myötä:

Korsi

Yhteen korteen,
yhteen ainoaan korteen
mahtuu kaikki mitä ihminen tarvitsee

Ota korsi, heinänkorsi, ruoko, kaisla,
ja pujota siihen maa, ilma, tuli, puron vesi
ja lapsen aamuinen hymy
joka pesee pahan unen pois

Pujota siihen, korteen, sydämen kohdasta läpi
mies ja nainen, hillitön halu
tehdä yhdessä ihmeitä