Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Hoidon aloitus?

Hei!

Ymmärrän surunne ja ahdistuksenne. Eikö isäsi saa sädehoitoa tai sytostaattihoitoa?

Minulla todettiin kasvain satunnaislöydöksenä marraskuussa ja sen jälkeen kaikki eteni hyvin nopeasti. Helmikuun 8. kasvain leikattiin ja minulta poistettiin oikeasta keuhkosta ylälohko. Nyt saan sytohoitoa.

Tapasin hiljattain Meilahdessa naisen, joka odotti pääsyä leikkaukseen, mutta hänelle annettin jo sytohoitoa. Luin Syöpäpotilaan oppaasta, että sytohoidot ennen leikkausta antavat paremman tuloksen kuin leikkauksen jälkeen. Ihmettelen tietysti, miksi minulle ei annettu.

Ensimmäiseksi minut kutsuttiin röntgeniin, sitten tehtiin tt-kuvaus, sitten tähystys, sitten piti ottaa koepala, mutta sitä ei otettu, vaan laitettiin suoraan leikkaukseen.

Kun minut oli leikattu, lääkäri kävi vain ilmoittamassa, että syöpä on ja se on vaarallinen tauti. Myöhemmin sosiaalihoitajan mukaan, minun olisi pitänyt saada kriisiapua. Onko isäsi tiedustellut sitä mahdollisuutta? Uskoisin apua löytyvän mielenterveyspuolelta.

Itselläni on onneksi mies ja poika ja ystäviä, jotka lohduttavt minua ja ovat tukenani. Silti uskon, että olisi ollut hyvä keskustella myös, jonkun mielenterveysammattilaisen kanssa heti silloin, kun odotin leikkaukseen ja myös sen jälkeen.

En oikein ymmärrä, miten voidaan antaa ennuste, ennen kuin on selvillä edes minkälaatuinen kasvain on kysymyksessä?

Toivon teille molemmille voimaa ja rohkeutta.

Mirkka
Mirkka | 17.4.2006 klo 12:04:51