Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: kilpirauhassyöpä

Hei,
minulta poistettiin vuonna 1998 koko kilpirauhanen papillarisen kilpirauhassyövän takia. Syöpä löydettiin sattumalta, kummoisempia oireita ei minulla ollut. Hoidoista ja seurannasta voit lukea Syöpäjärjestöjen sivuilta otsikolta Tietoa syövästä/Kilpirauhassyöpä. Ainakin minun hoitoni meni silloin 11 v. sitten suunnilleen saman kaavan mukaan. Tosin olin suurempien radiojodiannosten jälkeen viikon eristyksessä (asun Saksassa). Totuin nopeasti tyroksiinitabletteihin ja niihin löydettiin parin kuukauden sisällä sopiva annostus. Se on pysynyt viimeiset 10 v. suunnilleen samanlaisena.

Valitettavasti minulla todettiin 09/2009 harvinainen T-solu-lymfooma.
Kaulani imusolmukkeet olivat olleet jo vuosikausia epätavallisen suuria, mutta koska kävin säännöllisesti kilpirauhasen seurannassa eivätkä lääkärit todenneet imusolmukkeissa mitään hälyttävää, en itsekkään osannut epäillä syövän uusimista tai etäpesäkkeitä. Kuntoni oli koko ajan hyvä. Vieläkään kilpirauhasta hoitaneet lääkärit eivät näe - kumma kyllä- minkäänlaista yhteyttä näiden kahden syövän välillä. Lymfoomaan sain sytostaattihoitoja ja nyt on kulunut reilu vuosi viimeisestä hoitokerrasta. Kuntoni on ok.

Elikkä kilpirauhassyövän hoidot ovat aika yksinkertaisia ja kivuttomia muihin hoitoihin verrattuina, sen voin omasta kokemuksesta sanoa. Toivon, että sinulla seuranta toimii paremmin kuin minulla ja mahdolliset muutokset(joita ei välttämättä tule) imusolmukkeissa tai luustossa havaitaan ajoissa. Minulla oli vaan huono onni ja syöpä uusi eri muodossa kymmenen vuoden jälkeen. Mutta sain elää ne 10 välivuotta terveenä, nähdä lasteni kasvavan, siitä olen kiitollinen. Toisaalta tunnen vanhempia henkilöitä, jotka ovat sairastaneet kilpirauhassyövän vuosikymmeniä sitten eikä se ole uusinut. Joten sairaus on joka tapauksessa selätettävissä.

Enempää en osaa tällä erää kirjoittaa. Nykyajan lääketiede kehittyy huimaa vauhtia, ja moniin sairauksiin löytyy oikea hoito tai ne saadaan ainakin pidettyä kurissa. Korvaava kilpirauhashoito on yksi niistä hoitomuodoista, jonka avulla potilaat voivat elää hyvin kauan normaalia elämää.
Yritä ajatella positiivisesti; ajattele, että syöpä ei ole levinnyt mihinkään ja että se saadaan leikkauksella ja hoidoilla kuriin. Vertaistuki on tärkeää ja toivon, että saisit palautetta muiltakin tämän sortin syöpään sairastuneilta ja siitä selvinneiltä.
Kovasti voimia sinulle, kyllä sinä selviät!
Terveisin anne
anneanita | 28.1.2011 klo 22:23:13