Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Zometa

Hei Unelma! Kiitos vastauksesta Zometa-kysymykseeni. Harmi, että olet allerginen Zometalle. Tosin en vielä itsekään ole huomannut ensimmäisen Zometa-tiputuksen jälkeen, että onko siitä ollut hyötyä. Tiputuksesta on vasta pari viikkoa aikaa, joten tuskin vaikutukset vielä ovat edes havaittavissa. Kivut ovat vielä ennallaan.

Kyselit kuinka minulla on mennyt siirron jälkeen. Siirrosta on jo lähes 3,5 vuotta ja edelleen on käänteishyljintää ja sen vuoksi pieni kortisonilääkitys päällä. Käänteishyljintäni on onneksi lievää laatua, sillä se ilmenee säärten ihossa kiristyksenä ja ihon paksunemisena ja kovettumisena. Ikäänkuin iho tarttuisi sääriluuhun kiinni. Sandimmunin jätin kaksi vuotta siirrosta ja nyt käänteishyljintä pysyy kurissa kortisonilla.

Koen että minä olen fyysisesti toipunut hyvin siirrosta, sillä 6 kk siirron jälkeen menin takaisin töihin, ensin puolipäivätöihin ja siitä 4kk:n kuluttua siirryin kokopäiväiseksi. Henkisen puolen toipuminen onkin sitten kestänyt kauemmin, sillä olen vasta jälkeenpäin ymmärtänyt, että henkinen toipuminen alkaa vasta sitten kun itse fyysinen tauti on parantunut. Minäkin olen välillä väsynyt, keskittymiskyky on huono, välillä tuntuu että asiat eivät pysy päässä ja uuden oppiminen on hankalaa. Siksi töissä oleminen on välillä hyvin uuvuttavaa (teen atk-alan suunnittelutöitä). Työpsykologini sanoi, että toipuminen vakavasta sairaudesta vie paljon fyysisiä voimia, joten se voisi selittää väsymystä.

Toivotan sinullekin Unelma hyvää kesän jatkoa, ja voimia toipumiseen!

Mianna
mianna | 21.6.2009 klo 09:24:25