Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Neuvoja vailla, työhönpaluusta!
Kaikilla aikaisemmilla kommentoihilla oli todella hyviä mielipiteitä ja näkökulmia. Minäkin haluaisin kertoa kokemukseni työhönpaluusta pitkän sairasloman jälkeen. Itselläni taustalla on leukemia ja luuydinsiirto ja sen myötä olin sairaslomalla yhteensä 1,5 vuotta. Palasin osa-aikatyöhön 6 kk luuydinsiirron jälkeen ja 4 kk tein puolikasta työpäivää, jonka jälkeen siirryin täyspäiväiseen työhön.Minustakin tuntui luuydinsiirron jälkeen, kun voimat alkoivat pikkuhiljaa palaamaan ja tauti näytti kukistuneen, että haluan takaisin töihin niin pian kuin fyysinen kunto antaa myöten. Itselläni oli sellainen harhakuvitelma, että palaan töihin ja jatkan töitä samaan malliin kuin ennen sairautta, mutta eipä se mennytkään ihan niin... Fyysinen kunto paranee paljon nopeammin kuin henkinen kunto. Siinä vaiheessa kun ei ole enää akuuttia huolta omasta hengestä, ehtii miettiä asioita ja mitä on joutunut käymään läpi. Vasta tässä vaiheessa vasta henkinen toipuminen alkaa. Minulle on psykologi kertonut, että henkinen toipuminen vie paljon fyysisiä voimia, eikä jaksaminen ole pitkään aikaan ennallaan. Siksi työhön palatessa ei voi vaatia heti entisenlaista suoritustasoa itseltään. Minä en tätä tiennyt ja siksi vajaa vuosi työhön paluun jälkeen sairastuin työuupmukseen ja jouduin sen takia sairaslomalle.
Eli kommenttini on että ole itsellesi armelias ja palaa töihin vasta kun todella tuntuu siltä.
- Re: Neuvoja vailla, työhönpaluusta!mianna
- Re: Neuvoja vailla, työhönpaluusta!hilleviivi