Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Välillä tuntuu että olen jo luovuttanut...

Hei!

Sain diagnoosin munuaissyövästä kesäkuussa 2006, ja jo kahden viikon kuluttua diagnoosisita olin leikkauspöydällä. Siitä alkoi valtava prosessi psyykkisesti. Menin kuitenkin kohti valoa ja olin toivoa täynnä. Toki välillä ajatukset pyörivät syvästikkin syövän ympärillä mutta yleisesti ottaen olin positiivisella mielellä. Leikkaus oli ainut hoitoni. Leikkauksen jälkitarkastuksessa elokuussa lääkärin sanoi ennusteeni olevan erittäin hyvän. Hän ennusti eliniäksi normaali väestön elinikää. Työelämään palasin syyskuun lopulla ja nousi kausi tuntui jatkuvan. Sitten alkoi lähestyä ensimmäinen kontrolli aika joulukuussa kunnon tutkimuksineen. No lääkärin olessa sairaslomalla se siirtyi tammikuun lopulle. Jännittäminen alkoi ja muutamaa päivää ennen kontrollia olin täysin työkyvytön, olin niin ahdistunut, jännittynyt ja pelokas. Kontrollissa todettiin maksan ja sappiarakon välissä löydös 7-8 mm., jota nyt jäätiin seuramaan. Ct-kuvaus minulla on huhtikuun lopulla. Lääkärit ovat sanoneet että syytä huoleen ei ole, mutta minkäs teet. Nyt on sitten vasta alkanutkin varsinainen psyykkinen vuoristorata. Ajatukset pyörivät tuon pienen löydökesn ympärillä. Välillä tuntuu että syöpäähän se tietkin minun tuurillani on ja tähän minä sitten kuolen. Ajatukset ovat välillä hyvin ahdistavia. Välillä on myös hyviä hetkiä ja tuntuu että kyllä sitä kaikesta selviää ja positiivisuutta löytyy.

Onko muilla minkälaisia kokemuksia syövän psyykkistä vaikutuksista eli siis, syöpään sairastumisesta sen kanssa elämisestä? Miten jaksatte, kuinka hoidatte psyykettänne?

Itse olen yrittänyt harrastaa liikuntaa, sekä käyn juttelemassa ylesipsykiatrisella poliklinikalla. Puhun myös jonkin verran läheisteni kanssa, mutta välillä tuntuu että he taitavat jo korvia myöten olla täynnä tätä minun syöpääni.

-Hevostyttö-
Hevostyttö | 6.3.2007 klo 14:58:21