Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Minulta löytyi mahasyöpä

Tervehdys porukat,

Mahalaukusta leikattiin 30.8.2007 suurin osa pois. Lääkäri sanoi, että n. kahvikupin verran jätettiin. Olin 6 viikkoa sairaslomalla, jonka jälkeen menit takaisin töihin. Mahasyöpä oli levinnyt ainoastaan imusolmukkeisiin jonkin verran, joten pernaa ei poistettu eikä muihinkaan sisäelimiin koskettu. Sytostaattihoito aloitettiin heti. neljä kertaa kolmen viikon välein tiputuksessa + xelodaa 2 tablettia aamuin illoin koko ajan. Syksy oli vaikeaa aikaa. Ruokahaluttomuus oli raju. Nälkää en tuntenut ollenkaan. Pahoinvointi oli aina tiputuksen jälkeen n. viikon ajan erittäin rajua. Oli kuvottava fiilinki, jos joku puhui ruuasta. Samoin kaupassakäynti oli yhtä helvettiä. Kaikenlainen ruuan haju sai voimaan erittäin pahoin. Söin kahta pahoinvointilääkettä. Primpperania n. 2 viikkoa tiputuksen jälkeen ja lisäksi n. viikon ajan Zofrania. Zofran on kallista, n. 75 Euroa per 10 tablettia KELA-korvauksen jälkeen. Hoidot päättyivät vuoden vaihteessa ja olen siitä lähtien kuntoutunut erittäin hyvin. Aivan ihmeellinen on mahasysteemin toiminta. Voin syödä nykyisin normaalit lounasannokset työpaikan kuppilassa. Voin syödä myös mitä tahansa ilman mitään haittavaikutuksia. Paino putosi hoidon aikana n. 8 kg, jonka olen nyt saanut takaisin. Elämä on aivan kuten ennenkin. Vain joskus käy niin, että jokin ruoka ei jostain syystä sovi hyvin ja tulee "hontelo" olo vähäksi aikaa. Tammikuun tietokonetomografiassa ei löytynyt merkkiäkään etäpesäkkeistä. Toukokuussa on seuraavat lääkärikäynnit ja tutkimukset. Eli nyt olen jatkuvassa seurannassa. En tiedä vielä miten usein käyn tutkimuksissa ja kauanko seuranta kestää. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin erittäin hienolta. Olin aivan varma, että elämään tulee suuria muutoksia leikkauksen jälkeen, mutta sille ei näytä.

Tsemppiä myös muille vastaavissa tilanteissa oleville. Raportoin tänne ajana kuluessa sitten homman etenemisestä.

Terveisin
Kaitsu
KH | 30.3.2008 klo 20:41:24