Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Miten tukea äitiä?

Hei,
Täällä taitaa olla aika samanlainen tapaus.

Asun Helsingissä ja olin kaksi viikkoa sitten sattumalta työmatkalla Rovaniemellä äitini luona. Hän voi mielestäni huonosti (huimaus, puheen sammallus) vaikka ei suostunut valittamaan. Pakotin hänet lähtemään sairaalaan. Siellä löytyi saman päivän aikana kuvauksissa levinnyt keuhko- ja aivosyöpä. Tarkemmissa kuvissa löytyi runsaasti lisää pesäkkeitä, lisämunuaisesta ja maksasta, mutta suurimmat aivoissa. Juuri nyt äiti siirrettiin Ouluun 10 päivän sädehoitoon. Lääkärit ovat kertoneet minulle mahdolliseksi elinajaksi kuukausia.

Olen ainoa omainen ja näin kaukana. Olen käynyt kaksi kertaa jo Rovaniemellä, soitan hänelle joka päivä. Olo on kauhea, sillä äitini ei halua kuulla hoidoista eikä tilastaan mitään. Ei välitä tietää hoidoista eikä lääkkeistä. En oikein tiedä mitä jutella äidin kanssa, kun hän ei puhu mitään. Kuullessaan sairaudesta hän (ja minä) sentään itkimme. Viikko sen jälkeen hän alkoi saada raivokohtauksia, mutta nyt ei niitäkään. Minulla on paha olo myös siksi että tauti selvisi minun ansioistani, kun pakotin hänet sairaalaan, ihan kuin se olisi minun vikani. Tuntuu pahalta kun ei tiedä miten voisi lohduttaa.

Marialiisa | 25.2.2008 klo 21:08:21