Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Laajalle levinnyt paksusuolensyöpä

Hei Mimosa,

Oletko kysynyt, aiotaanko isääsi vielä leikata, vai onko tilanne sellainen että siitä on jostakin syystä luovuttu? Yleensä pehmytkudossyöpien ensimmäinen hoitokeino on leikkaus, mutta ilmeisesti sytostaateilla on ajateltu pienentää kasvainten kokoa? Haimaan ja maksaan levinneiden kasvaiden huono ominaisuus on, että ne reagoivat solunsalpaajiin hyvin huonosti, mutta niin kauan aikaa kuin syöpämarkkerit ovat laskussa, isäsi hoitoja saatetaan jatkaa - edellyttäen että maksa-arvot saadaan kuntoon.

Juuri tuo epätietoisuus ja nopeat vaihtelut rakkaan kunnossa ovat kaikkein pahinta, ja sen takia on tärkeää että syöpäpoliklinikalla on joku lääkäri, jolta saa vastauksia. Niitä odotellessa kannattaisi jo miettiä, miten kivunlievitys hoidetaan jatkossa, sillä kivut tulevat olemaan haimakasvaimen takia valitettavasti olemaan kovat.

Itse olen menettänyt yli vuosi sitten appiukkoni haimasyövälle, vaikka aluksi näytti siltä että leikkaus onnistui ihan hyvin. Kuitenkin, jo puolen vuoden sisällä tauti uusitui ja levisi mm. maksaan, eikä sytostaateistakaan ollut tuossa vaiheessa enää apua. Se on kuulemma melko tavallista, mitä iäkkäämmästä ihmisestä on kysymys.

Teidän tilanteestanne en tiedä enempää, kuin mitä olet kertonut, mutta itse olin nähnyt hyvin läheltä omaisteni hädän, ja tuntenut itseni voimattomaksi, kun en ole voinut auttaa. Toivottavasti tästä nyt kuitenkin oli jotakin valaisua tähän asiaan, sillä olette joka tapauksessa vaikeiden päätösten edessä ja toivon teille kaikille nyt voimia!

Lämpimin terveisin
Karhutan
Karhutar | 16.8.2007 klo 17:52:33