Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Sytostaattihoidot ja hengitystieinfektiot

Hei Vaimo-08,

itselläni ei ollut varsinaisesti kurkku kipeänä, ainoastaan ääni oli käheä ja puhe vain pihisi. Oire alkoi heti ensimmäisen hoidon jälkeen ja jatkui kolmanteen hoitoon, kunnes syy löytyi. Sienilääkityksen jälkeen käheys häipyi muutamassa päivässä. Itselläni oli myös aivan kauhea ihon kutina ennen hoitojen aloittamista kaikissa raajoissa, mutta oireet hävisivät heti ensimmäisen hoitokerran jälkeen.

Itse sain kuusi R-CHOP-hoitoa enkä koskaan kokenut minkaanlaisia epämiellyttäviä sivuoireita sormien tikkuisuuden lisäksi - ilmeisesti sytostaatit vaikuttavat yksilöllisesti. Itsekin olin kuten miehesi todella huonossa kunnossa ennen hoitojen aloittamista, kasvaimen koko oli välikarsinassa oli 17 cm ja yöhikoilun ja kutinan lisäksi vasemmassa keuhkossa oli nestettä, mikä aiheutti hengenahdistusta. Lisäksi kasvain painoi aorttaa ja ruokatorvea, jonka takia kärsin myös pyörtyilystä ja oksentelusta.

Hoidot loppuivat vuoosi sitten ja käyn säännöllisesti kontrolleissa. Välikarsinaan on jäänyt pieni jätekasvain sairaudesta, mutta ainakin viime kuvauksessa se oli pienentynyt entisestään.

Toivottavasti miehesi kestää hoidot loppuun vaikka ne välillä voivatkin tuntua todella raskaille - fyysisten oireiden lisäksi itselleni sairaus oli henkisesti paljon raskaampi. Tärkeintä on kuitenkin pitää taistelutahto yllä sekä liikkua kunnon ylläpitämiseksi aina kun se on mahdollista. Kyseessä on kuitenkin sairaus, joka on nykyisin täysin parannettavissa ja itse asiassa suurin osa sairastuneista selviää:)

Voimia ja tsemppiä teille taudin nujertamisessa!

Terv.

Janne
Janne74 | 8.9.2008 klo 21:58:18