Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Re: Miten päästä läheisen kuolemasta yli?
Miten tosiaan päästä yli, kun tuntuu, että on menettänyt kaiken, millä on jotakin merkitystä? Ja kun kaikkein rakkain ihminen on menettänyt vielä enemmän, koko elämän?Ei kai noin kipeisiin kysymyksiin ole vastausta. Paitsi ne tutut: on vain käytävä läpi, koettava kipeät tunnot paljaina kerta kerran jälkeen ja kaikesta huolimatta uskottava ajan armahtavaan voimaan.
Aina ei usko. On paljon niin pimeitä hetkiä, että valo tuntuu kokonaan kadonneelta. Mutta niinä hetkinäkin aika silti kuluu.
Sanalla "usko" on myös uskonnollinen ulottuvuutensa. Minulla ei uskoa sanan tässä merkityksessä ole niin paljon, että voisin mitään muille kaupitella. Silti haluan sanoa, että silloin kun on aivan pimeää, on yksi valo, joka kenties on pään sisäistä hulluutta mutta voi olla myös jotakin ulkopuolista ja suurta. Monelle muulle mutta myös minulle kokemus Jumalan läsnäolosta on tuonut pahimpaan pimeyteen valon tuikahduksen.
Korostan, etten ole saarnamies enkä ketään halua käännyttää. En ole kääntynyt itsekään, vaan päinvastoin harhailen edelleen surun pimeydessä. Koenpahan vain, että kun suru saa pään juuttumaan paikoilleen, on pakko etsiä valoa jostakin kokonaan uudesta suunnasta, sanokoon kukin sitä miksi haluaa.
Mutta vaikeaahan se on, myös minulla jonka elämän sisältö meni pois vajaa kaksi kuukautta sitten, taistelun jälkeen joka uuvutti myös minut.
Voimia niin sinulle kuin jokaiselle muullekin surun murtamalle.
- Re: Miten päästä läheisen kuolemasta yli?Enkelintytär
- Re: Miten päästä läheisen kuolemasta yli?Sanaton