Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Isälläni on paksusuolensyöpä

Minulla oli kaksi kasvainta, toinen 7cm:n ja toinen 20cm:n päässä peräaukosta. Koko väli leikattiin pois. Leikkauksen jälkeen peräsuolta jäi alle 5cm, ja siksi se olisi joutunut liian kovalle koetukselle, ja tarvittiin avanne.

Olin sairaalassa yksitoista päivää. Viime päivät olin kuumeilun, pahoinvoinnin ja avannepussukkaongelmien vuoksi. Kieltäydyin kipulääkkeistä, koska en kokenut niitä tarvitsevani, ja siksi, että halusin tietää onko minulla kuumetta vai ei. Lääkkeethän olisivat vieneet sen pois. Tällä lailla paljastui virtsapöpö. Tulehdusarvoja ei kerrottu minulle. Sanottiin vain, että ne ovat normaalit leikkauksen jälkeiset arvot.

Kotona oli aluksi joinain päivinä lämpöä (37.2)ja toisinaan taas ei. Viikon kuluttua se kuitenkin nousi kuumeeksi (38.6). Suolen kanssa oli vaikeuksia lähes koko sairasloman ajan. Koska suolistoa oli moneen kertaan väkivalloin tyhjennetty, ajattelin, että suoliston oma bakteerikanta oli aivan sekaisin tai olematon. Palasin aluksi sosekeittoihin (sairaalassa sain tavallista ruokaa), ja siitä vähitellen kiinteämpiin, kuitenkin kypsennettyihin ruokiin. Lisäksi otin maitohappobakteerikapseleita. Vatsa oli joko löysällä (pussia piti tyhjentää monta kertaa yössä) tai se ei toiminut ollenkaan. Terveyskeskuslääkäriltä sain Vi-Siblin reseptin (saa ilmankin reseptiä), ja sillä suoli alkoi toimia normaalisti.

Tänään olin aamupäivällä rullaluistelemassa ja iltapäivällä pyöräilemässä. Illalla vietimme äitienpäivää. Eli monen mutkan kautta kaikki hyvin (ainakin hoitoihin asti). Uskon ja toivon, että isäsi toipuu alkuvaikeuksien jälkeen entiseen kuntoonsa.

Tigerlily
Tigerlily | 13.5.2007 klo 22:58:14