Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Re: Kontaktin merkitys
Hyvä Sanaton!Myötäelän syvästi tilanteessasi. Olen saattohoitanut molempia vanhempiani, jotka menehtyivät vaikeisiin syöpäsairauksiin. Toisella heistä oli poikkeuksellisen aggressiivinen aivokasvain, jota ei juurikaan pystytty yksittäisiä kokeiluja kummemmin hoitamaan. Tauti eteni muutamassa viikossa toteamisesta tilanteeseen, joka muistutti sitä, missä sinä nyt parhaillaan elät.
Voin omasta kokemuksestani sanoa, että senkin jälkeen, kun kielellä ei enää ollut merkitystä yhteydenpidon muotona, on mahdollisuus kokea yhteyttä. Olen aivan vakuuttunut, että läheiseni kuuli ja tunsi läsnäolomme, musiikin, kosketuksen, tuen. Viimeisistäkin viikoista, jotka olivat yhä syvenevän tajuttomuuden täyttämiä, muistan välähdyksenomaisia hetkiä, jolloin jokin - usein häviävän ohut ja lyhytkestoinen - yhteys välillemme muodostui.
Kukaanhan ei tietenkään pysty tietämään, oliko niin. Tutkimustietoakin näistä tilanteista on kovin vähän. Tiedetään, että aivoissa näkyy reaktioita tuttuihin ääniin ja ärsykkeisiin, vaikka reaktioita ei päällepäin olisikaan nähtävissä. Oli niin tai näin. Eihän sillä oikastaan ole edes väliä. Voidaanhan ajatella, että yhteys on ja säilyy, jos jompikumpi vuorovaikutussuhteen osapuolista niin sen kokee ja merkityksentää.
Minä puhuin. Kerroin kuulumisia arjesta. Kerroin tunteistani. Muistelin menneitä. Hänelle vaikeaksi tulkitsemissani tilanteissa, silloin kun olo näytti jotenkin kivuliaalta, lohdutin ja vakuutin, että meidän vuoksemme ei hänen ole enää tarpeen olla huolissaan tai ehdoin tahdoin taistella.
Aluksi se puhuminen ihmisen kanssa, joka ei mitenkään reagoi, tuntui ahdistavalta ja luonnottomalta. Oli pakko päättää, ettei tässä ja nyt ole tärkeää se, miten minä reagoin siihen, että toinen ei reagoi. Tärkeimmältä tuntui muistaa ja viestittää, että kyseessä on sama rakas ihminen, joka ehkä kuulee ja ehkä tuntee ja ehkä saa lohdun. Jotenkin se häivähdys mahdollisesta kontaktista omaakin ahdistusta ja surua sitten onnistui lieventämään.
Raskasta aikaa nyt elät. Toivon, että saat ja löydät tukea!
- Kontaktin merkitysSanaton
- Re: Kontaktin merkitysSurutar
- Re: Kontaktin merkitysmamma81
- Re: Kontaktin merkitysVarjossa
- Re: Kontaktin merkitysSanaton
- Re: Kontaktin merkitysVarjossa