Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Miten selvitä?

Hei!

Itse olin vastaavassa tilanteessa syksyllä 2008, kun äidilläni 58-v todettiin syövän uusiutuneen. Ensimmäinen leikkaus oli ollut edellisenä kesänä ja kaiken piti olla hyvin. Tosin hänellä oli ollut kaikkea mahdollista vaivaa syövästä ja leikkauksesta johtuen jo kesästä 2006. Hoidimme isäni kanssa äitiä kotona viimeiseen asti. Hän joutui olemaan ainoastaan kaksi viimeistä viikkoaan sairaalassa ja sen ajan hän olikin lähes kokoajan unessa.

Muistan edelleenkin kuinka vaikeaa ja rankkaa kaikki oli.. Ja valitettavasti en voi sanoa että vieläkään olisi helppoa, kun äidin kuolemasta on kulunut yli puoli vuotta. Tosin elämä on erilaista ja usein toivonkin että voitaisiin vaan palata ajassa takaisin siihen aikaan, kun hän oli vielä terve ja kaikki elämä oli normaalia. Mekin olimme todella läheisiä äitini kanssa ja mietinkin usein edelleenkin kuinka kertoisin hänelle asioista ja mitä hän vastaisi niihin..

Itse yritin elää päivä kerrallaan, jotta tilanteen jaksoi edes jotenkin. Ja olen yrittänyt ajatella että sain viettää 25-vuotta äitini seurassa ja nauttia erittäin läheisistä väleistämme, joita kovinkaan monella ei ole äitinsa kanssa.

Mutta koska aikaa ei saa käännettyä taaksepäin, on olettävä siinä hetkessä ja yritettävä tehdä siitä mahdollisimman hyvää ja elämisen arvoista. Ja muistaa että äidit toivoisivat meidän jatkavan elämää kaiken jälkeenkin ja olevan onnellisia, vaikka se onkin vaikeaa..

Jaksamisia!!!
Kaisla | 7.8.2009 klo 13:57:10