Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Mieheni haimasyöpä

Hei!

Minun miehelläni alkoivat vatsavaivat kesän lopulla. Syyskuussa mikään ei enää pysynyt sisällä ja lähes viikon onksenneltuaan meni lopulta työterveyslääkäriin. Epäiltiin tavallista vatsatautia mutta kun kivut pahenivat lähetti toinen lääkäri hänet sairaalaan lisätutkimuksiin. Leikkauksessa todettiin suolen olevan tukossa ja tukoksen syy oli haimasyövän lähettämät pienen pienet pesäkkeet suolen pinnalla. Siiloin suoli saatin avatuksi leikkauksella.

Leikkava lääkäri oli puhunut parin kuukauden elinajasta. Minulle mieheni kertoi tästä ennusteesta vasta kun kolme kuukautta oli kulunut, halusi ilmeisesti säästellä minua. Itse luin netistä noin viiden kuukauden ennusteesta. Nyt syövän toteamisesta on aikaa seitsemän kuukautta. Suoli on nyt lopullisesti tukossa ja mieheni saa nesteen ja ravinnon suoraan suoneen. Kivuista huolehtii kaksi kipupumppua.

Jos jotain olen oppinut kuluneen puolen vuoden aikana, niin sen että jokainen syöpä on kuitenkin erilainen. Jokainen on eri tilanteessa kun kutsumaton vieras päätää tulla vierailulle ja jokainen syöpä etenee omaa tahtiansa.

Minäkin olen joutunut opettelemaan monia asioita talon ja talouden hoidossa. Aiemmin en esimerkiksi ajanut autoa ollenkaan. Nyt se ei pelota enää juuri lainkaan. Pärjätään kun on pakko. Eletään päivä kerrallaan. Jotkut päivät ovat parempia ja jotkut huonompia. Ja lapset pitävät huolen siitä, etten käperry omaan surkeuteeni, onneksi.

hi ma | 13.4.2010 klo 09:09:20