Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Peräsuoliko pois?
Moikka taas!Sairaalassa oloon vaikuttaa kyllä leikkauksesi kokonaislaajuus ja se miten nopeasti kehosti toipuu. Itse haluan aina mahdollisimman pian kotiin, kuntoutan itseäni jo sairaalassa (nousen ylös sängystä ja kävelen pitkin poikin käytäviä, sänkyjumppaa jne.) ja tällä tavalla pääsin kotiin todella suuren vatsanalueen leikkauksen jälkeen oltuani kaksi viikkoa osastolla. Kokonaistoipuminen ja työhön paluu riippuu kyllä sitten itsestäsi, hoidoista, kunnostasi jne. Itse en pidä mitään kiirettä töihin paluun kanssa vaan kerrankin saan tauon oravanpyörään ja nautin elämästä ilman työtä!
Leikkaukseen pääsemisen (ehdottomasti pääsemiseen ;) )nopeuteen vaikuttaa se millä yliopistosairaala-alueella asut.
Kustannuksia kyllä tulee (sairaalassa olosta vuorokausikohtainen sairaalamaksu, kotona mahdolliset lääkkeet, matkakulut sairaalaan jne...) mutta jokaisesta yliopistosairaalasta löytyy sosiaalityöntekijä joka osaa kertoa sinulla esim Kelan asioista, päivärahoista, matkakorvausasioista, lääkekorvausasioista, sairaalamaksujen kattokorvauksista jne. Sosiaalityöntekijä oli minulle korvaamaton apu, en olisi esim tiennyt Kelan matkakorvausasioista yhtään mitään ilman häntä.
Ruokavalio on kyllä kokeiltava uudelleen. Täytyy vain kokeilla mikä sopii ja mikä ei. Itselläni ruokavalio ei merkittävästi ole muuttunut. Kaaleja en syö, sipuli aiheuttaa ilmavaivoja, samoin uusia ruokalajeja syön ensin vähän ja katson seuraukset ja sitten lisää ;) Ei kannata pelätä, kyllä se siitä sujuu ;) Siideri maistuu edelleen yhtä hyvältä kuin aikaisemminkin ;)
Paksusuoliavanne pyritään tekemään aina housujen vyötärönauhan alapuolelle jotta vyötärönauha ei painaisi avannetta. Uskoisin, että joskus on tilanteita joissa avanne joudutaankin tekemään ylemmäs. Näin ollen aluksi pitää vain kokeilla ja löytää housuja jotka tuntuvat avanteen kanssa kivoilta päällä -esim löysät laskokset edessä piilottavat täysin avannepussit, minulla myös ihan tavallisetkin housut ovat ihan hyviä. Avannepussejakin (ja "avannetulppia") on monenlaisia ja jokaisesta yliopistosairaalasta löytyy myös avannehoitaja joka tulee alussa opettamaan ja neuvomaan avanteen kanssa. Voit myös katsoa järjestön sivuja - esim tällä pääset alkuun http://www.turunseudunilco.fi/FI2_04.pdfuun
Tässäpä nopeasti kertoen, kysy lisää mitä tulee mieleen ;)
Lykkyä tykö kuvauksiin! Se on onneksi vain hetki tässä elämässä ja sitten ne kuvaukset ovat ohi!
- Peräsuoliko pois?tapzu
- Re: Peräsuoliko pois?kikiki
- Re: Peräsuoliko pois?kikiki
- Re: Peräsuoliko pois?Pentti39