Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Peräsuoliko pois?
Moi!Minulla on kokemusta (ikävä kyllä) sekä avanteesta että syövästä joten voin yrittää auttaa sinua. Tosin olen nainen.. Minulle tehtiin toinen iso vatsan alueen leikkaus 10/2005 ja samalla kertaa poistettiin mm myös peräsuoli ja tehtiin paksunsuolenavanne. Leikkaus oli iso, avanneasiat täysin uutta ja tietenkin jatkohoitona sytostaattihoidot (jotka jatkuvat vieläkin..).
Myös minulle hoitajat ja kaikki muutkin sanoivat "fraasin" että "avanteen kanssa oppii elämään", joka ei kyllä sillä hetkellä lohduttanut pätkääkään. Mutta totta se on ollut, kun ei ole vaihtoehtoja ja elämää haluaa kuitenkin vielä jatkaa - avanne on nyt osa minua ja elämääni. Se asia on vain hyväksyttävä. Avanteen kanssa elämään oppiminen vie aikaa - minullekin avanne on vielä "uusi" asia kehossani, ei mikään rutiinijuttu. Jokainen vuodenaika, uusi tilanne on vain kokeiltava ekakerran avanteen kanssa. Sitten avanteesta ja tilanteesta on jo kokemusta ja seuraavalla kerralla asia menee sujuvammin/itsevarmemmin. Tietysti tähän jonkun mielestä "hitaaseen" sopeutumiseen vaikuttaa samanaikainen fyysinen ja henkinen painiminen syöpäsairauden kanssa.
Avanne työllistää alkuvaiheessa aika paljon -puhdistaminen, sidosten vaihtaminen, vaatteiden sopivuus avanteen kanssa, sopivan ruokavalion löytäminen jotta ei tulisi ilmavaivoja, sytohoitojen tuomien iho-ongelmien kanssa painiminen avanteen osalta jne... Mutta kaikesta olen selvinnyt ja niin selviät sinäkin! Alku on aina vaikeaa mutta joka päivä oppii uutta.
En tiedä mitä muuta kertoisin, joten vastaan mielelläni kysymyksiisi ;)
- Peräsuoliko pois?tapzu
- Re: Peräsuoliko pois?kikiki
- Re: Peräsuoliko pois?kikiki
- Re: Peräsuoliko pois?Pentti39