Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Minun ERS hoitoni/tilanteeni nyt.
MoroJoo kyllä siinä päätöksessä oli vaakakupissa useita asioita puolesta ja vastaan.
Päätös oli minun. Urologi hyväksyi päätökseni. Hän kertoi sädehoidon haittavaikutuksista, mutta ei pitänyt sitä tarpeettomana.
Hoitoa vastaan oli tietenkin hoidon haittavaikutukset, sädehoidossa vielä pitkälle tulevaisuuteen. Pientä jomotusta viime viikkoina ja edelleenkin on kyseisellä alueella, samanlaista kuin leikkauksen jälkeenkin. Virtsan pidätys, erektio ym. asiat ovat säilyneet suhteellisen hyvin niin leikkauksessa kuin nyt tässä jatkossa. Sädehoidosta tosin ongelmia voi tulla myös viiveellä.
Jatkohoitoa (sädetys) puolsi nämä seikat, jotka olen poiminut netistä:
1. Riskiryhmäluokitus
Suuren riskin ryhmä:
T2c tai
Gleason-pisteet 7 (4+3) tai yli 7 tai
PSA-pitoisuus yli 20 µg/l tai
PSA-arvon suurenemisen nopeus ennen diagnoosia yli 2 µg/l/v tai
PSA:n kahdentumisaika alle vuosi tai
kasvain yli 40 % biopsiamateriaalista
2 edellämainittua asiaa minulla toteutui
Liitännäis- eli adjuvanttihoidolla tarkoitetaan radikaalin paikallishoidon jälkeistä täydentävää hoitoa tilanteessa, jossa ei ole viitteitä jäännöskasvaimesta (muun muassa PSA-pitoisuus mittaamattomissa) mutta ennustetekijöiden perusteella taudin uusiutumisen riski on vähintään kohtalaisen suuri.
Suuren uusiutumisriskin potilailla (syövän kasvu poistetun kudoksen leikkauspinnalla, tai eturauhaskapselin läpi tai leviäminen rakkularauhasiin) leikkauksenjälkeinen sädehoito leikkausalueelle vähentää biokemiallisia (PSA) uusiutumia ja paikallisuusiutumia, mutta ei estä etäpesäkkeiden ilmaantumista eikä lisää kokonaiselossaoloaikaa.
Syövän biokemiallista tai kliinistä uusiutumista ei kehity kaikille potilaille, joilla on todettu syövän kasvua eturauhasen leikkauspinnalla.
Leikkauksenjälkeinen sädehoito aiheuttaa virtsaamiseen ja suolen toimintaan kohdistuvia haittavaikutuksia.
Hormonihoidon yhdistäminen sädetykseen saattaa parantaa biokemiallista hoitotulosta verrattuna pelkkään sädetykseen. Vaikutus ennusteeseen on epäselvä.
Leikkauksenjälkeisen sädehoidon asema ei ole vakiintunut, minkä vuoksi tähän hoitoon ryhtymistä harkitaan yksilöllisesti. Vaihtoehtona on seuranta ja tarvittaessa myöhemmin salvage-sädehoito tai hormonihoito.
Aiheesta on menossa satunnaistettuja tutkimuksia myös Suomessa.
Gleasonin luokituksen ongelma on suuri patologikohtainen vaihtelu luokituksen tulkitsemisessa; tämä ongelma herätti minussa kyllä kysymyksiä. Tämä lause on kirjoitettu 2007.
Mutta summa summarum. Olen tosiaan perusterve ja suht nuori näihin karkeloihin, joten uskon parantuvani hoidoista hyvin. Ainakin toistaiseksi näkyviä, suurempia ongelmia ei ole.
Tärkeä pointti jatkohoidon valinnassa on myös tämä henkinen puoli. Nyt on ainakin aika perusteellisesti tehty mitä on voitu.
Kysyin itseltäni ennen päätöstä, miten voisin jos jäätäisiin seuraamaan tai hoidettaisiin. Molemmissa oli omat riskinsä.
Hyvää jatkoa ja terveytymistä kaikille leikatuille.
- Minun ERS tarinani (jyrkiap)jyrkiap
- Re: Minun ERS tarinani (jyrkiap)Melkein hullu
- Re: Minun ERS tarinani (jyrkiap)Melkein hullu
- Re: Minun ERS hoitoni/tilanteeni nyt.jyrkiap