Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Minun ERS hoitoni/tilanteeni nyt.
Heip. Laitan oman tämänhetken tilanteeni vertailtavaksi ja tiedoksi muille, jotka painivat samallaisessa tilanteessa.22.6.2012.
Tätä ennen ei minkäänlaisia eturauhasoireita eikä minulta oltu koskaan mitattu PSA:ta. Olin 51 vuotias. Tulehdus alkoi aamulla herätessä virtsaaminen sattui eikä oikein tullut mitään, kun tuli, se oli sakean veren punaista. Säikähdin ja menin oitis päivystykseen, Siellä otettiin virtsanäyte ja verikokeet. Kuumekin alkoi nousta. Olin sairaalassa yön yli, kuume jotain 39 luokkaa. Sain antibioottikuurin, diagnoosi oli munuaisallastulehdus. Myöhemmin antibioottikuuria jatkettiin.
PSA 18,0 ja tulehdusarvot tietenkin korkeat (n. 146). 2 viikossa tervehdyin.
30.10.2012
PSA 5,8 ja P-PSA-suh 8,1 %
16.1.2013
PSA 5,4 ja P-PSA-suh 8,2 %
6.2.2013
PSA 5,9 ja P-PSA-suh 8,8 %
12.2.2013
Urologi katsoo ultraäänellä rauhasta. Puudutuspiikki ja 12 napsausta eturauhasesta, 6 oikeasta ja 6 vasemmasta lohkosta.
15.3.2013
Tulokset: I, II Prostata, Adenomacarcinoma, Gleason 7. Biopsioiden yhteispituus, oikea lohko 90 mm, josta syöpää 14 mm ja vasen 85 mm, josta syöpää 4 mm. Perineuraasinen invaasio: oikea kyllä vasen ei. Vallitseva Gleason luokka 4, Gleason 4+3.
30.4.2013
Luuston varjoainekuvaus.
2.5.2013
Tulos: luustossa ei metastaaseihin viittaavaa. Urologin vastaanotolla tehtiin leikkaushoitopäätös.
5.6.2013 TAYS.
PSA 6,7 ja P-PSA-suh 7,0 % (huom. PSA:n nousu)
6.6.2013
TAYS, Tehdään laaja radikaalinen prostatektomia, robottiavusteinen laaja eturauhasen poistoleikkaus.
14.6.2013
Varjoainekuvaus, katetrin poisto. Toipuminen sujuu hyvin.
18.7.2017
Patologin tulokset preparaatista lyhyesti:
Kasvaimen pTMN-luokitus: pT3a
Kasvaimen pinta-ala: 12 %
Invaasio kapselin ulkopuolelle: 10 mm
Kasvainta leikkausmarginaalissa: 1 mm
Gleason score: 4+3
Merkityksellinen kolmas Gleason-gradus (1-5): 5
Perineuraalinen invaasio: Kyllä
Vaikea-asteinen PIN: Kyllä
Normaalia prostatakudosta marginaalissa: Ei
Tämä huolestuttava patologin tulos sai minut aikaistamaan suunniteltua PSA näytteenottoaikaa sekä urologin vastaanottoaikaa.
30.7.2013
PSA < 0,1 P-PSA-suh: ei tehty
Asun Jyväskylässä, joten sairaanhoitopiirin käytännön mukaisesti PSA:n mittaamaton raja-arvo on tämä alle < 0,1. Olin helpottunut.
14.8.2013
Urologin vastaanotolla. Minulla oli 2 vaihtoehtoa, joko jäädään seuraamaan tai annetaan jatkohoitona sädehoitoa leikkauspinnoille.
Tutkittuani tietoa minun tilanteestani päädyin sädehoitoon jatkohoitona.
Syyt sädehoidon valintaan olivat:
- Syöpä leikkausmarginaalissa 1 mm, ei ollut normaalia prostatakudosta (oli Gleason 4:ta).
- Gleason arvot 4+3=7 ja preparaatissa oli myös 5:ta.
- Kapselin läpikasvua 10 mm.
- PSA:n nousuvauhti ennen leikkausta.
- Ikäni 52 vuotta, suhteellisen hyvä kunto ja perusterve.
Ymmärtääkseni tämä gleason 4:n ja 5:n huonosti erilaistunut äkäinen solukko levittäytyy hyvin herkästi ympäristöönsä sekä valitettavasti kauemmaksikin.
9.9.2013
Sädehoitoyksikkö, Lääkärin vastaanotto
10.9.2013
Viipalekuvaus (3D kuvat sädehoitoalueelta), jonka jälkeen ammattilaiset tekevät annossuunnittelun.
23.9.2013
PSA < 0,1 P-PSA-suh: ei tehty
25.9.2013 – 11.11.2013
Sädehoito joka arkipäivä (päiväannos n. 2 G) yhteensä 64 G.
11.11.2013
Sädehoitoyksikkö, Lääkärin vastaanotto. Veriarvot ja virtsan tulokset ovat hyviä.
Nyt sitten seurantaan. 4.2.2014 vastaanottoaika ja sitä ennen verikokeet PSA jne...
Nyt voinee huokasta rauhassa.
- Minun ERS tarinani (jyrkiap)jyrkiap
- Re: Minun ERS tarinani (jyrkiap)Melkein hullu
- Re: Minun ERS tarinani (jyrkiap)Melkein hullu
- Minun ERS hoitoni/tilanteeni nyt.jyrkiap