Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Oma tarinani Euraushas syövässä
Toivon, että tällä minun eturauhas kertomuksellani olisi jollekin ystävälle apua:PSA. arvoni alkoivat n. 15 vuotta sitten kohota raja- arvoksi. Eli noin 50 vuoden ikäisenä 4,6 ja ns. vapaa- arvo yli 15,0%
Työpaikka lääkärimme tutki minua useita kertoja vuodessa tunnustelemalla. ( ei mitään hätää, ehkä eturauhasen hyvälaatuista liika kasvua ) Tätä tunnustelua kesti lähes 10 vuotta.
PSA. vaihtelut plivat 4 - 5,5 välillä.
Pääsin ansaitulle työeläkkeelle 58 vuotiaana. Aloitin matkustelun ulkomaille ja vietin siellä yhdessä vaimoni kanssa ansaittuja lomapäiviä. ( työssä 38,5 v. )
Minulla oli alitajunnassa aina PSA arvot ja eturauhanen!
Sanottakoon, että missään vaiheessa minulla ei ollut mitään oireita, ja mitä muutoksia seksissä tapahtui panin ne ikäni piikkiin.
Sitten tuli hätä,- tulimme Thailanin matkalta 1,5 kk. PSA arvoni 11,0 vapaa- arvo 13,0.
Minulla alkoi soida hälytyskellot, menin yksityiselle urologille, - totesi, ei mitään hätää, mutta minä olin jo tähän mennessä käynyt hänen luonaan useamman kerran,- ja aina sama toteamus. Seuraavana vuonna kun tulimme Thaimaasta lomalta arvot PSA 12.8 ja vapaa- arvo 13,0 silloin totesin urologille, nyt "pelleily" loppuu. Otettiin neulakoe ja kahden viikon kuluttua minulle kirjeellä ilmoitettiin, valitettavasti teillä on pahanlaatuinen eturauhas syöpä!
Lähdin samalta istumalta viemään monistetta minua hoitaneille lääkäreille ko. tuloksen ja omatoteaminen NYT ON HÄTÄ!
Onneksi pääsin radikaali leikkaukseen ( oma valinta ) Ouluun ja kaikki meni hyvin. Minut leikattiin 14.12.2007 ja lähdin helmikuussa 2008 Thailand Pattayalle lomalle, parantamaan itseäni. Ilman omaa aktiivisuutta,- olisi saattanut käydä huonommin.
Olen kiitollinen leikkaaville lääkäreille (virolainen ja venäläinen ) ja ennen muuta taivaan isälle, hän on kuullut rukoukseni samoin kuin ystävien rukoukset.
Vielä lopuksi, ihmettelen usean lääkärin sormitutkimuksia- ei mitään hälyttävää sanottiin aina.
Oulussa ennen leikkausta eräs opiskelija halusi tehdä saman tutkimuksen minulle ennen leikkausta.
Hän totesi, täällä oikeassa lohkossa tuntuu selvästi muutokset. Minä olin ymmälläni ja sanoin, - olet ainoa joka minulle näin ilmoittaa. Minulle ko. koe on tehty useita kymmeniä kertoja.
Siinä onkin miettimisen aihetta- mikä meni pieleen?
Kun kerroin tapahtumasta paikkakuntani urologille, -vastaus mitä sinä sillä tiedolla olisit tehnyt!!!!
Voin vain todeta virheitä teemme kaikki, - myös minä.
Nyt olen terve, ei mitään lääkkeitä arvot PSA 0,1 ja taasen vain lomalle 13.1.2008 Thailand.
Kaikille lukijoille Hyvää Uutta Vuotta 2008
VM.41
- Oma tarinani Euraushas syövässäVm.41