Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Tarua ja totta ER-syövästä
Moi!Vielä on kynnöspellolla liian vähän lunta. Tässä seulonta-asiassa tuntuvat lääkäritkin olevan kovin erimielisiä. Olin eduskunnan syöpärenkaassa, missä eräs lääkäri kovasti vastusti seulontoja. Kerroin oman kokemukseni ja sen jälkeen vieressä istunut hyvin tunnettu syöpälääkäri totesi, että noinhan se asia on yksilön kannalta.
Riippuu siis katsantokannasta miltä asia näyttää. Voi olla, että yleisellä tasolla seuranta voisi aiheuttaa joitakin ongelmia, mutta ainakin minun tapauksessani siitä olisi ehkä ollut hyötyä. Syöpä todettiin sattumalta...mutta liian myöhään. Se oli jo levinnyt eikä ollut enää parannettavissa.
Jokainen kokee kuitenkin sairautensa yksilönä ja mielestäni asiaa pitäisi aina tarkastella vain yksilön kannalta.
Luin kirjasta "Priorisointi terveydenhuollossa" NNT-luvusta. Number needed to treat eli kuinka monta potilasta pitää hoitaa, jotta yksi hyötyy. Kysyin tätä tunnetulta urologilta koskien leikkaushoitoa. Kuinka monta potilasta pitää leikata, jotta yksi hyötyy..siis välttää ennenaikaisen kuoleman eturauhassyöpään. Vastaus oli muistaakseni 17. Onko 16 sitten "ylihoidettu" tai leikattu turhaan. Mielestä ei, koska lääkäri ei voi etukäteen tietää kuka se yksi on.
Seulontoja vastustavat perustelevat sitä siksi, että se saattaa johtaa "turhiin" hoitotoimenpiteisiin. Mielestäni asiantuntijoiden pitäisi osata ratkaista mitkä syövät tarvitsevat välittömiä toimenpiteitä ja mitkä voidaan jäädä seurantaan. Ongelma on tietysti siinä, ettei ole yhtä kaava miten sairaus etenee ja jokaisen yksilön tauti on erilainen.
Olen kyllä kehottanut poikiani käymään psa-kokeessa hyvissä ajoin, mutta heillähän on riskikin korkeampi.
Hyvää vointia!!
- Re: Tarua ja totta ER-syövästätoimasan
- Re: Tarua ja totta ER-syövästäToipilas
- Re: Tarua ja totta ER-syövästäToipilas
- Re: Tarua ja totta ER-syövästäC61...
- Re: Tarua ja totta ER-syövästä markku48
- Re: Tarua ja totta ER-syövästä toimasan
- Re: Tarua ja totta ER-syövästämarkku48