Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Tarua ja totta ER-syövästä

"Kataja on vuosikausia todennut, miten hoidot olisivat ainakin hänen tapauksessaan olleet turhia."
toimasan totesi "Tuskin enää olisin elävien kirjoissa ensikesänä, jos en olisi seulonnassa käynnyt 2010 kesällä ja agresiivinen syöpä olisi jäännynyt hoitamatta."

Niinpä, me olemme itse kukin tulleet tutuksi tämän ERS'n kanssa, tavalla taikka toisella. Tulevana keväänä ensimmäisestä epäilystä tulee 3-vuotta ja Cleason 7 osumasta 3v täyttyy elokuussa ja rauhatonta aikaa on vietetty kolmatta vuotta sitten joulukuun 10.

Sairaaksi en ole itseäni tuntenut tällä matkalla, mitä nyt lievää kipuilua heti robotin jälkeen ja parin kuukauden pito-ongelmat alkuvuodesta 2009. Kaapelointikin on "yllättäen" palautunut tässä parin viimekuukauden aikana.

En todellakaan koe, että olisin ylihoidettu, vaikkakin PSA arvot olivatkin säädetyissä rajoissa ja minkäänlaisia oireita en syövästä aikanaan tuntenut. Nämä kuluneet 2-vuotta rauhattomalla nolla linjalla ovat kyllä tuoneet uutta "väriä" arkeen. Olen koko ikäni yrittänyt jollain tavoin elellä ilman että tieten tahtoen unohtaisin terveyden merkityksen. Ehkäpä yritän nykyisin huolehtia terveydestäni entistä omatoimisemmin, kiitos tämän ERS kokemuksen.

Miten sitten tämä seulonta kysymys ja viimeiset tutkimustulokset ovat vaikuttaneet, olisinko valinnut toisin jos nyt kelloa pakitettaisiin reilut 2 vuotta??. Eivät nämä tulokset olisi valintaani vielä miksikään muuttaneet, eli paha pois heti kun löytyy. Onneksi minulla, löytyi ajoissa.

Työterveyshuollon historiasta PSA'n muutokset oli nähtävissä 15 vuoden ajalta ja sitten 60v tarkastuksessa tuseeraus tuotti epäilyn ja neulat paljastivat pahan. Robotti sitten vei kaiken mitä piti ja jätti leikkaussaliin koko ERS'n.

Olen omassa ympäristössäni avoimesti kertonut tätä tarinaa ja kehoittanut kavereita säännöllisiin PSA testiin heti 40 - 50 iästä alkaen, jotta saavat oman historiansa kerätyksi. Näin mahdolliset muutokset voidaan tunnistaa riittävän ajoissa. Testistä ei suuria kustannuksia synny ja sitten vaan tulokset talteen.

Hoitojen kehitys on erittäin nopaa ja siten myös hoitotulokset paranevat entisestään. Kenties piankin saadaan PSA'ta luotettavampi markkeri kehitetyksi. Sitä rauhattomana odotellen.

Ja nyt veljet suksille, lumi on maassa ja sitä on riittävästi.
jukarhu | 9.1.2012 klo 19:39:46