Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Leikkaukseen menossa
Moi Usva,Pari viikkoa leikkauksesta on jälkitarkastus ja siellä kerrotaan alustavasti hoidoista. Silloin on tiedossa millainen syöpä on ja sen perusteella tiedetään jonkin verran hoidoista. Hoidot kyllä päätetään vasta syöpätautien klinikalla, naistenklinikalla sanotaan vain alustavasti että mitä hoidot suurella todennäköisyydellä tulevat olemaan.
Mutta yleisempää on, että sytostaattihoito - jos se tulee - annetaan ennen sädehoitoa. Minulle on sanottu, että hoidot aloitetaan vasta kun haavat ovat kunnolla parantuneet.
Hoidot suunnitellaan yksilöllisesti ja ne riippuvat toki monenlaisesta tekijästä.
Minä on 50v., säästävä leikkaus 10.5., kainalosta löytyi syöpää, gradus 2, hormonipositiivinen, sekä duktaalisia että lobulaarisia piireitä. Menin töihin eilen, mutta alunperin saikkua oli kirjoitettu viime viikkoon asti. Ajattelin, että haluan mennä nyt töihin kun olen kunnossa, koska on mahdollista että joudun olemaan syto-hoitojen aikana paljonkin sairaslomalla ja kahden kuukauden sairasloman jälkeen tippuu palkka.
Odottelen kutsua syöpätautien poliklinikalle hoidon suunnitteluun. Oletan, että aika on heinäkuun alkupäivinä. Tohtori sanoi, että todennäköinen hoito on sytostaatit,sädetys ja viiden vuoden lääkekuuri.
Kannattaa varautua monenlaiseen asiaan; minulle suurin yllätys oli se että kainalo on todella kipeä pitkään leikkauksen jälkeen, tunnoton, kosketusarka yms. Ongelmien aste riippuu mm. siitä poistetaanko imusolmukkeita ja jos niin kuinka paljon niitä on. Ehkä?
Toinen asia johon en ollut varautunut oli se, että kainalohaavan kanssa on ollut paljon ongelmia ja se ommeltiin vasta toissapäivänä lopullisesti kiinni - leikkauksesta on huomenna kulunut neljä viikkoa. Saunaan en ole päässty vieläkään. Haavaongelmia luulisi olevan enemmän näin kesäaikaan.
Maanantaina laitettiin kainaloon vain pari tikkiä ja silti se on taas kipeä kuin mikä, melkein kuin olisi alusta aloittanut koko haavan kanssa. Sekin oli yllätys!
No, tässä muutama asia johon olisin mieluusti ollut henkisesti valmistautunut etukäteen!
Tsemppiä ja kysy vaan lisää, minä ja moni muu vastaamme mielellämme!
tv. thunder
- Re: Leikkaukseen menossathunder
- Re: Leikkaukseen menossaMeriTuuli
- Re: Leikkaukseen menossathunder
- Re: Leikkaukseen menossamaikkendaali
- Re: Leikkauksesta tulleenathunder