Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Sytostaattien aiheuttamat ennenaikaiset vaihdevuodet :-(

Seitsemän (7) vuoden hikoilujakson kestettyäni - aallot loppuivat n. puolen vuoden päästä kun liitännäislääkitysjakso viimein loppui - voin antaa muutaman vinkin. Varmaan moni on näitä käyttänytkin.

Pieni tuuletin pöydälle, jos teet vaikkapa toimistotyötä tms. Minulla on tornituuletin, ei vie tilaakaan.
Muutenkin noita tuulettimia riittää, kotona on kolme ja yksi varalla. En tiedä, miten olisin kesäisin edes selvinnyt päivääkään ilman! Minulla tuulee usein vieläkin, sillä vaikka aallot loppuivat, olen edelleenkin - koska olen ollutkin ihminen, joka tykkäisi n. 20-21 asteen lämpötilasta. Se vaan ei ainakaan meillä töissä toteudu.

Viuhkaa käytin myös, junassa, bussissa, kylässä, kaupassa, töissä...missä vaan. Jos joku katsoi, katsokoon. Kunnon viuhkat (paperiset, silloin ilmavirta liikkuu hyvin) piti vaan ostaa Helsingistä naamiaistarvikekaupasta. Aikuinen poikani niitä sieltä sitten varmaankin mielellään hankki.

Naaman kuivaamista varten ostin isoja lautasliinoja, valkoisia yleensä. Ne ovat parempia kuin nenäliinat. Niitä piti olla aina mukana. Niissä on eroja, paras on se nenäliinan materiaalia muistuttava :)

Varsinkin kesällä töissä ollessa teki mieli mennä päivällä ihan suihkuun (joskus kävinkin kun asun lähellä). Isot "kosteuspyyhkeet" ovat käteviä ensiapuna ja matkoilla. Monissa kaupoissa näitä on.Olikohan Helmi-merkkistä esimerkiksi. Sairaalassahan käytetään myös jotain kosteita pyyhkeitä, jos ei voi nousta suihkuun.

Pukeutumisessahan se kerrospukeutuminen on se juttu, kuten olette varmaan huomanneetkin:) Pukee riisuu, pukee riisuu...

Kahvi ja jopa se yksi saunaolut lisäsi hikoilua, mutta en niistä luopunut. Saunan jälkeen oli muutenkin karmea hikoilukohtaus yleensä, nyt ei enää:)

Ikkunaa pidin auki kotona, meillä ei asu muita. Töissä piti vähän vain hengittää ikkunan raosta. Joskus juoksin ulos asti, talvipakkasessa t-paidassa...

Minulla ei leikattu kainalo edelleenkään hikoile eikä haise, sikäli hyvä juttu. Se naaman hikoilu vaan oli niin kurjaa, tuntui, että on possunpunainen hikinaama.
Ja yleensä kun sai meikkivoiteen ja puuterin laitettua, silmien alta aukesivat hanat!

En hikoillut juurikaan öisin, tai siis olihan mulla kuuma, mutta toisaalta en pidä koskaan yöpaitaakaan.

Varmaan suurin osa oli teille tuttuja vinkkejä, mutta jospa jokin olisi uusikin. Ei voi muuta kuin toivottaa tsemppiä, ei se ikuisesti jatku! (muut ongelmat voivat jatkuakin, mutta en viitsi nyt niistä)

Terveisin
kukkamaaria (hottis, nimetty työkaverin toimesta)
kukkamaaria | 30.8.2012 klo 20:30:58