Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Miten usein joutuu kahteen rintaleikkaukseen?

Hei Isa

Valitettavasti tällaista tapahtuu, koska kaikkea syöpäkudosta ei voi paljain silmin havaita. Ilmeisesti tässä on käynyt niin, että leikanneella kirurgilla ei ole ollut vartijaimusolmuketekniikkaa käytössään, ja hän on kuvittellut hellävaraisesti poistavansa mahdollisimman vähän imusolmukkeita, kuullakseen myöhemmin patologilta että sittenkin olisi pitänyt tehdä täydellinen kainalontyhjennys.

Itselleni osui kirurgi, joka varmuuden vuoksi poisti kaiken, mutta minulla oli jo alusta saakka selvää, että syöpä oli päässyt syvälle kainaloon:( Olen siis polskutellut pian kaksi vuotta ilman oikean kainalon imusolmukkeita, ja vaikka lapaluita myöten kaluttiinkin, niin olkapaa ja käsi toimivat erinomaisesti eikä lymfaturvotustakaan sanottavammin ole ollut. Kämmenselkä on minulla se paikka, mihin nestettä saattaa ilmestyä, mutta mitään muuta pysyvää haittaa taikka toimintarajoitusta ei toistaiseksi ole ilmaantunut. Harrastan aktiivisesti liikuntaa: käyn kuntosalilla, joogassa ja tanssitunneilla ja muutenkin yritän pitää lihaksiani kunnossa ettei mitään vaivaa liiemmin tulisikaan.

Suurimmat vaivat ovat tulleet tähän mennessä siitä, että painoa vietiin oikealta puolelta melkein kaksi kiloa, ja sen korjaaminen/korvaaminen on näkynyt ryhdissäni. Nyt siinä ei enää ole vikaa, mutta sädehoidoista päästyäni rintakehä oli melko kasassa ja niskassakin oli pahkura heikon lihaskunnon takia. Mutta sitkeällä työllä ja fysioterapialla olen päässyt taas kuntoon ja suhtkoht kivuttomaan elämään, vaikka hartiat edelleenkin pakkaavat keräämään sitä jännitystä sisälleen.

Toivottavasti tästä oli jotakin lohtua. On todella ikävää, että joudut jo toistamiseen isoon leikkaukseen, mutta se tehdään sinun terveytesi hyväksi. Sen jälkeen elämä jatkuu ja menee eteenpäin.

T. Karhutar
Karhutar | 6.2.2009 klo 13:40:46