Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Miten usein joutuu kahteen rintaleikkaukseen?

Hei Isa!
Valitettavasti kuulostaa toheloinnilta patologin tulkinta imusolmukkeistasi ensimmäisen leikkauksen jälkeen. Ettei olisi hoitovirhe!
Itseltäni poistettiin myös oikea rinta ja kaikki imusolmukkeet saman tien (1 pahanlaatuinen) 2004. Olen myös oikeakätinen. Kainalon alue on edelleenkin tunnoton ja hermosäteilyä on sormiin asti, muutamat jumppaliikkeet aiheuttavat ilkeitä tuntemuksia. Käytän kuitenkin oikeaa kättäni kuten ennenkin.
Vuosi sitten syöpäkontrollissa kysyin lääkäriltäni milloin tunnottomuus poistuisi. Hän antoi ymmärtää että imusolmukkeiden poiston myötä myös hermoratoja on katkennut. Tunto saattaa palata hyvinkin hitaasti tai sitten ei.
Kaikki syöpäleikkauksen ja hoitojen kylkiäiset (ja luettelo on pitkä) on asia minkä kanssa on elettävä. Henkikulta on sentään tallella.
Kun olet saanut mahdolliset jälkihoidot (solumyrkyt+sädehoito) hakeudu Kelan rintasyöpää sairastavien kuntoutuskursseille. Käy Kelan sivustoilla jo ennen hoitoja.
Itse suosittelen Meri-Karinaa Turussa. Sain sieltä paljon enemmän tietoa syövästä asiantuntijaluennoilla kuin miltään minua hoitaneelta lääkäriltä tai muulta hoitohenkilöstöltä. Siellä oli aikaa vastata kysymyksiin eikä katsottu kelloon. Kylpylähotelli meren rannalla hyvine ruokine ja majoituksineen. Puolison tai ystävän sai ottaa mukaan, minulla oli tyttäreni. Ja ennen kaikkea sain uusia ystäviä ja vertaistukea.
Voimia sinulle ja yritä nauttia keväästä!
lo | 20.3.2009 klo 00:09:24