Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Miten usein joutuu kahteen rintaleikkaukseen?

Höpö höpö. Terveyden- ja erikoissairaanhoidon kanssa ovat tekemisissä monenlaiset ihmiset, ja fiksuissa paikoissa myös potilaat saavat tietoa, mm. siitä onko vartijatekniikka käytössä vai ei.

Olen lähtökohtaisesti sellaista asennetta vastaan että meidän potilaiden pitäisi olla testinukkeja ilman omaa tietoa ja intohimoa, koska ei tämä sairaus niin paljon muuta ihmistä, että hän luopuisi itselleen ominaisista asioista. Minulle on tehty rinnan ablaatio, eikä lobotomia, joten ihan varmasti haluan tasavertaisena keskustella oman lääkärini kanssa. Hän taatusti tietää syöpätaudeista minua enemmän, mutta potilaana olen oman sairauteni ensimmäinen asiantuntija ja edunvalvoja.

Edessä on tulevaisuus, jossa yhä useammat ihmiset sairastuvat syöpään: siinä hoidetaan massoja, ja silloin potilaan yksilöllinen kohtelu vaarantuu. Se, että me täällä yksilöinä voidaan "kohdata" ja vertailla eri tavoin hankkimaamme tietoa auttaa meitä selviämään vaikean sairauden edessä.

Itse elin tavattoman intensiivisesti sen alkuvaiheen, kun halusin saada sairaudestani tietoa, ja minua tieto "lohdutti", aktivoi ja auttoi liikkeelle. En pidä elämää sillä lailla arvattavana, että kaikelle löytyisi selitys kuin apteekinhyllyltä, mutta siitä on apua, jos itsekin osaa jäsentää asioita itselleen. Ajatella ääneen ja kysellä, laittaa itseään likoon ja kirjoittaa.

Toisaalta ymmärrän yskäsi. Lääkärithän meitä hoitavat ja meidän tulisi luottaa heidän ratkaisuihinsa, pyytää perusteluja, jos emme jotakin ymmärrä. Mutta kuka jaksaa? Ensinnäkin kysyä?? Hoitaa ja vastata??? Päivät ovat erilaisia, jotkut pitkiä, jotkut lyhyitä, mutta kerran me vain olemme täällä ihmisinä toisillemme.

T. Karhutar
Karhutar | 6.2.2009 klo 16:07:15