Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Tarpeeton munasarjojen poisto?

Olen 32-vuotias ja lapseton. Heinäkuun alussa molemmista munasarjoistani löytyi kasvain. Ekasta gynekäynnistä 2,5 viikon kuluttua makasin jo leikkauspöydällä (todennäköisenä diagnoosina munasarjasyöpä) eli kaikki eteni varsin huimaa vauhtia. Hyvä niin, sillä pääni ei olisi kestänyt leikkausta edeltävää odotusta paljoakaan pidempää aikaa...

Lääkäri sanoi, että koska olen nuori ja lapseton, niin pyritään tekemään säästävä leikkaus (vain toinen munasarja, jossa kasvain oli suuri ja vaurioittanut munasarjaa pahasti, poistettaisiin). Mutta jos leikkauksessa tulisi ilmi, että syöpä olisi levinnyt tai ärhäkkää sorttia, niin voisi käydä niinkin, että myös toinen munasarja ja kohtu voitaisiin joutua poistamaan.

Ennen leikkausta luin paljon asiaa sivuavia juttuja ja muistaakseni jostain syöpäjärjestön-lehdestä löytyi artikkeli, jossa mainittiin, että mikäli nainen on lapseton ja riski molempien munasarjojen poistamisesta on olemassa, niin naiselle voidaan antaa hormonihoitoa, jonka ansiosta munasolut saadaan kypsymään ja munasoluja saadaan kerättyä talteen. Näin naisen mahdollisuus saada omia biologisia lapsia säilyy. Minua harmitti aivan valtavasti, sillä oma lääkärini ei ollut edes maininnut mitään tällaista ja tulevaisuuden haaveisiini kuuluvat lapset... En kuitenkaan tehnyt asialle mitään, vaan marssin leikkaukseen asenteella, että kävi miten kävi.

Loppujen lopuksi tarinallani on onnellinen loppu eli kasvainten osoittautessa nk. borderline-kasvaimiksi (ei hyvän, muttei pahankaan laatuinen), vain toinen munasarja jouduttiin poistamaan ja toinen säästyi vähäisillä vaurioilla. Näin ollen äitiys voi olla kohdallani vielä mahdollista.

Luotan toki lääkäreihin ja heidän asiantuntemukseensa, mutta kyllä kieltämättä omalla kohdallanikin kävi mielessä, että aikamoinen valta heillä on puuttua potilaan tulevaisuuteen ja kohtaloon. Parhaansa varmaan yrittävät, mutta omalla kohdallani olisin toivonut enemmän kesksutelua sen osalta, että mahdollinen molempien munasarjojen poisto tulisi tarkoittamaan myös, etten koskaan tule saamaan omia lapsia. Mielelläni olisin myös kuullut, voitaisiinko asian eteen tehdä jotain (munasolujen kerääminen) tai jos ei voitaisi, niin miksi... Etenkin, kun useammat potilaat ovat aikamoisessa sumussa diagnoosin ja leikkauksen väliaikana ja kyky arvioida itse tällaisia asioita on alentunut.

Pikaisesti tulee mieleen sinun tilannettasi ajatellen, että ehkä hormonikorvaushoitoja on erilaisia ja jokin toinen sortti/merkki sopisi sinulle paremmin? Kannattaisiko keskustella lääkärisi kanssa asiasta...?

Hyvää syksyä!

päivi76 | 1.9.2008 klo 08:12:38