Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kannataako hoidon pidentäminen?

Hei

Ihan ensimmäinen kysymys on, miten vahvasti syöpäsi on her-positiivinen, sillä jos positiivisuus on papereissasi kolmella plussalla, ei liene epäilystäkään, etteikö trastutsumabista eli Herceptinistä olisi hyötyä. Niin kilttiä her2-positiivista syöpää ei olekaan, etteikö täsmähoitoa kannata kokeilla, kun sitä tarjotaan.

Toiseksi, minua askarruttaa, mahdatko saada hoitoja Suomessa, koska täällä tämä kokeilu tehtiin jo joitakin vuosia sitten varsin lupaavin tuloksin. Finn-Her-kokeilussa kumpikin ryhmä sai hyviä vasteita hoidolle, joten voit olla aika rauhassa sen suhteen, millainen arpaonni osuu kohdalle.

Itse olen saanut lyhyen Herceptinin paikallisesti laajalle levinneeseen erittäin aggressiiviseen syöpään, ja olen ns. terveen kirjoissa yli kuusi vuotta hoitojen jälkeen. Saamani nivelvaivat johtuvat sytoista, eikä Herceptinistä, joka yleensä on hyvin siedetty muihin hoitoihin verrattuna. Mahdolliset sivuoireet muistuttavat flunssan alkuoireita, ja joillekin pitkäkestoinen hoito voi aiheuttaa sydämen pumppausvoiman heikkenemistä. Sen takia sydämentoiminnan seuranta ennen hoitoja, niiden aikana ja jälkeen on tärkeää, jos satut pitempää hoitoa saamaan.

Neulas-hoito eli Neulasta on valkosolujen kasvutekijää, jonka tarkoitus on lyhentää infektioiden kestoa, jos niitä sytojen aikana sattuu tulemaan. Sitä ei anneta automaattisesti kenelle tahansa, vaan tarve määritellään tapauskohtaisesti taudin levinneisyys ja muu terveydentila huomioonottaen. Siinä katsotaan aikaisempaakin tautihistoriaa sekä yleistä tulehdusherkkyyttä.

Jos Sinulla on mahdollisuus keskustella hoidosta oman syöpälääkärin kanssa, tee itsellesi lista kaikista askarruttavista kysymyksistä ja varaa ne mukaan, kun seuraavan kerran häntä näet.

Hyvää vuodenvaihdetta

terveisin
Karhutar | 26.12.2013 klo 13:15:17